4 kwietnia Boeing poinformował o zakończeniu cyklu badań w locie samolotów tankowania powietrznego KC-46A Pegasus, zakładającym certyfikację zdolności do pobierania paliwa w locie.
W czasie niemal czterogodzinnego lotu para KC-46A zademonstrowała możliwość przekazywania paliwa w powietrzu z maksymalną wydajnością sztywnego łącza, czyli 4540 litrów na minutę. Łącznie, w czasie lotu, przekazano 66 ton paliwa. Próby i certyfikacja była wymagana przez amerykańską agencję lotnictwa FAA – KC-46A ma dysponować możliwością pobrania paliwa z innych samolotów tankowania powietrznego, co umożliwi wydłużenie zasięgu operacyjnego bądź dłuższe przebywanie w strefie wyczekiwania na inne samoloty potrzebujące paliwa.
Dotychczas program w prób w locie przekroczył ponad 2700 godzin w powietrzu. Pomimo tego, projekt notuje opóźnienia wynikające z niezadowalającej pracy części elementów wyposażenia pokładowego. Według planów, w bieżącym roku US Air Force ma otrzymać osiemnaście seryjnych KC-46A Pegasus, które rozpoczną proces przezbrajania floty z KC-135 Stratotanker.
Przypomnijmy, w ramach programu KC-X USAF ma zakupić 179 KC-46A Pegasus, czyli zmilitaryzowanej wersji szerokokadłubowego samolotu Boeing 767-200. W przetargu oferta Boeinga pokonała Airbusa, który oferował A330MRTT. Dodatkowo Boeing promuje swoją konstrukcję na rynkach eksportowych, pierwszym klientem będzie Japonia, która zakupiła już jeden egzemplarz, a dwa kolejne znajdują się w opcji. Także w Polsce KC-46A jest rozważany jako jedna z potencjalnych konstrukcji mogących zostać wybrana w programie Karkonosze zakładającym zakup dwóch samolotów tej klasy.
(ŁP) | Foto: Boeing |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu