19 sierpnia program średniego samolotu transportowego Airbus A400M Atlas odnotował dwa ważne wydarzenia związane z realizacją prób rozszerzających możliwości operacyjne konstrukcji.
Pierwszym z zadań jest certyfikacja samolotu pozwalająca na przerzut kołowych transporterów opancerzonych Boxer przez Luftwaffe. Ze względu na ograniczenie nośności rampy ładunkowej do 32 ton wymagane jest odłączenie od transportera modułu misyjnego. Po zakończeniu prób dwa transportery Boxer będą mogły być transportowane przez trzy A400M Atlas (w dwóch podwozia bazowe, a w trzecim moduły). Pierwsze próby wykazały, że część mocowań nie może być zainstalowana według przygotowanych instrukcji, gdyż kolidują z innymi zabezpieczeniami. Dodatkowo ponowny montaż modułu na KTO Boxer wymaga przygotowanej wcześniej infrastruktury obejmującej m.in. dźwig pozwalający na podniesienie modułu.
Tego samego dnia francuska DGA poinformowała o pierwszej operacji uzupełniania paliwa z wykorzystaniem samolotu A400M Atlas i wielozadaniowego śmigłowca transportowego H225M Caracal. Loty testowe wykonano w ostatnich dniach lipca, a brak problemów ma umożliwić zakończenie prac certyfikacyjnych w 2021 roku. Obecnie uzupełnienie paliwa śmigłowców w powietrzu mogą realizować dwa wielozadaniowe samoloty Lockheed Martin KC-130J Super Hercules zamówione przez Francje w ostatnich latach.
(Łukasz Pacholski) | Foto: DGA |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu