1 listopada w należącym do koncernu Hanwha Ocean ośrodku w Geoje w prowincji Gyeongsang Południowy odbyła się uroczystość przekazania przez południowokoreańską Administrację Programów Obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) nowego okrętu ratowniczego Ganghwado (ASR 22) typu ASR-II Siłom Morskim tego kraju (Daehan-minguk Haegun).
Wraz z przekazaniem nowej jednostki do służby Republika Korei zwiększyła liczbę wyspecjalizowanych okrętów ratowniczych dla załóg okrętów podwodnych do dwóch. Pierwszą i do niedawna jedyną jednostką tej klasy był wprowadzony do służby w 1995 roku Cheonghaejin (ASR 21). Dodatkowo służby ratownicze tego kraju dysponują dwoma okrętami przeznaczonymi do udzielania pomocy jednostkom nawodnym, tj. Tongyeong (ATS 31) oraz Gwangyang (ATS 32). Są to jednostki stosunkowo nowe gdyż bandery na ich pokładzie podniesiono odpowiednio 30 grudnia 2014 roku oraz 10 października 2016 roku. ASR 22 pod każdym względem przewyższa swojego starszego brata, legitymuje się bowiem niemal dwukrotnie większą wypornością 5600 ton vs 3200 ton przy wymiarach 120 x 19 m (dla porównania ASR 21 mierzy 102,8 x 16,4 m). Najważniejszą jednak, z punktu widzenia zadań jakie realizuje, jest zdolność do przebywania w morzu przez okres aż 350 dni w skali roku (w przypadku starszego okrętu jest to „zaledwie” 190 dni).
Głównym środkiem ratowniczym dla uwięzionych pod wodą marynarzy jest głębokowodny pojazd ratowniczy DSRV, który umożliwi podjęcie ich z głębokości do 500 m. Co prawda z takiej samej koncepcji korzysta także ASR 21, jednak w przypadku nowego okrętu zdecydowano się znacząco zmienić sposób jego wodowania i podnoszenia z wody. Cheonghaejin wykorzystuje w tym celu znajdująca się na rufie bramownicę, jest to rozwiązanie stosunkowo proste i efektywnie, a także popularne na zdecydowanej większości okrętów tej klasy. Nie mniej tego typu operacje są bardzo podatne na warunki hydrometeorologiczne. Stąd też w przypadku ASR 22 zdecydowano się na realizację operacji wodowania i odzyskiwania DSRV przez nieckę umieszczoną „wewnątrz” kadłuba i nadbudówki. Niemalże identyczne rozwiązanie na swoim okręcie ratowniczym Chiyoda (ASR 404) zastosowali wcześniej Japończycy. Dzięki takiemu rozwiązaniu zadania można wykonywać nawet przy stanie morza 5-6 (fale o wysokości czterech metrów). Wszystkie systemy ratownicze, jakie trafiły na pokład ASR 22 wyprodukowane i dostarczone zostały przez włoski koncern DRASS, podczas gdy wspomniany już wcześniej pojazd DSRV wyprodukowany został przez szkocką firmę JFD, wyspecjalizowaną w konstrukcji tego typu pojazdów.
Stosowną umowę na jego budowę zawarto w styczniu 2019 roku. Warto wspomnieć że Republika Korei eksploatuje już jeden pojazd DSRV wyprodukowany przez JFD, nosi on oznaczenie ROKS-DSRV-II (wcześniej DSAR-5), bazuje on na pokładzie wspomnianego wcześniej Cheonghaejin (ASR 21). W celu utrzymania stabilnej pozycji nowy południowokoreański okręt ratowniczy otrzymał system dynamicznego pozycjonowania klasy 3 typu Seatream DP, a także pięć sterów strumieniowych (trzy na dziobie i dwa na rufie). Umowę na budowę nowego „Ratownika”, opiewającą na kwotę 373 mln USD, podpisano 7 grudnia 2018 roku, a na wykonawcę wybrano krajowy koncern stoczniowy Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (Kontrakt na budowę nowego okrętu ratowniczego/ZBiAM.pl), obecnie noszący nazwę Hanwha Ocean Co., Ltd. Ganghwado zbudowany został w stoczni w Okpo. Stępkę położono w 2020 roku a wodowanie miało miejsce 7 października 2021 roku został zwodowany (Republika Korei zwodowała nowego „Ratownika”/ZBiAM.pl).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu