28 lipca Ministerstwo Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej poinformowało o rozpoczęciu prac remontowych związanych z procesem modernizacją czołgów podstawowych Challenger 2 do standardu Challenger 3 (patrz WiT 5/2021).
Na tym etapie prace obejmują przede wszystkim remonty główne czołgów, które są podstawą do rozpoczęcia w nieodległej przyszłości prac związanych z modernizacją wozów w ramach programu HAAIP (Heavy Armour Automotive Improvement Programme, pol. program ulepszenia pojazdów ciężko opancerzonych). Programem kieruje Zarząd Zaopatrzenia i Wsparcia MO Wielkiej Brytanii (Defence Equipment & Support), zaś wykonawcą głównym jest spółka joint-venture Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL), a za prace integracyjne odpowiada Babcock.
Wstępny etap remontu głównego obejmuje rozmontowanie wozów do, jak określili brytyjscy urzędnicy, „gołego kadłuba”. Zdemontowane pojazdy zostaną poddane kontroli stanu płyt i spawów za pomocą ultradźwięków, po czym nastąpi naprawa spawów i przemalowanie wozów. Każdy system, układ, zespół i podzespół zostanie usunięty oraz dokładnie skontrolowany, tak, aby brytyjscy żołnierze mogli otrzymać „pojazd jak najbardziej zbliżony do nowego”. W dalszym etapie prac niektóre elementy zostaną zastąpione nowymi w ramach modernizacji pojazdu. Posłużą one jako części zamienne dla pozostałych kilkudziesięciu Challengerów 2, które nie będą poddane modernizacji, lecz pozostaną w służbie do 2025 r.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Ciekawe czy taka moderka "do gołego" kadłuba opłaca się finansowo czy tylko dla prestiżu. Bo jak dla mnie to trzeba było coś kupić nowego niż tak kompletnie przebudować czołg.