Konsorcjum PGZ-Miecznik zawarło umowy o współpracy strategicznej z partnerami przemysłowymi z Wielkiej Brytanii. Złożenie podpisów rozpoczyna fazę przygotowania do produkcji w programie pozyskania trzech wielozadaniowych fregat dla Marynarki Wojennej RP.
W wyniku analiz materiałów dostarczonych przez Konsorcjum PGZ-Miecznik w grudniu 2021 r., Siły Zbrojne RP dokonały preselekcji preferowanych dostawców projektu platformy oraz systemu walki dla nowych wielozadaniowych okrętów Marynarki Wojennej RP. W toku negocjacji, Konsorcjum PGZ-Miecznik zawarło umowy o współpracy strategicznej z dostawcami pierwszego wyboru – firmami Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.
– Porozumienia, jakie dotychczas zawarliśmy z kluczowymi dostawcami projektu nowych fregat dla naszej Marynarki Wojennej, jak i kluczowych komponentów systemu walki, w tym obrony przeciwlotniczej, gwarantują, że okręty te powstaną w Polsce, zostaną tu wyposażone i uzbrojone i będą reprezentować interesy naszego państwa na morzach i oceanach – powiedział Sebastian Chwałek, prezes zarządu PGZ S.A.
Umowy regulują szereg kwestii dotyczących warunków współpracy pomiędzy Konsorcjum PGZ-Miecznik oraz zagranicznymi partnerami. Firma Babcock dostarczy projekt platformy okrętu AH140 oraz szeroki zakres wiedzy i technologii pozwalający na budowę tych jednostek w PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o. oraz Remontowej Shipbuilding S.A. Thales, odpowiadający za obszar Zintegrowanego Systemu Walki (ZSW) oraz MBDA, które dostarczy systemy obrony przeciwlotniczej, współpracować będą z PGZ Stocznią Wojenną Sp. z o.o. i OBR CTM S.A., które wskazane zostało jako centrum kompetencji dla tych dwóch, kluczowych dla projektowania, budowy oraz obsługi cyklu życia nowych fregat MW RP partnerów zagranicznych.
– Dokładamy wszelkich starań, by jak najszybciej realizować kolejne etapy tego strategicznego, zarówno dla wojska jak i dla przemysłu programu. Utrzymując obecne tempo, jesteśmy przekonani, że już niedługo będziemy mogli mówić o kolejnych sukcesach – dodał Sebastian Chwałek.
Kolejnym etapem jest przygotowanie zaktualizowanego Przemysłowego Studium Wykonalności (PSW) oraz Projektu Wstępnego okrętów, który zdefiniuje finalną konfigurację „Mieczników”. Równocześnie uruchomione zostaną prace związane z transferem technologii i wiedzy oraz przygotowywaniem potencjału do rozpoczęcia produkcji prototypu okrętu „Miecznik” wraz z ZSW – pierwszej jednostki z serii. Zgodnie z harmonogramem, budowa okrętów rozpocznie się w 2023 roku.
***
Program MIECZNIK zakłada pozyskanie trzech nowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP. Wielozadaniowe jednostki tej klasy znacząco zwiększą zdolności Marynarki Wojennej RP i pozwolą na realizację szerokiego spektrum zadań na morzu, w tym m.in. w zakresie zabezpieczenia szlaków żeglugowych i infrastruktury krytycznej. Okręty wpłyną na zwiększenie potencjału bojowego Sił Zbrojnych RP, ale także będą stanowić istotny wkład Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego, np. realizując zadania w ramach Stałych Zespołów Okrętów NATO.
W skład konsorcjum PGZ-MIECZNIK wchodzą: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding S.A. Partnerami zagranicznymi w projekcie są firmy: Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.
Źródło: Polska Grupa zbrojeniowa.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Tragedia wybrano najgorzej jak tylko można.
Jeśli te okrety będą posiadały przynajmniej 64 rakiety CAMM i CAMM-ER w wyrzutniach na pokładzie plus dodatkowo minimum 16 komór wyrzutni Mark 41 VLS a z nimi np. SM-2, układy CIWS, wyrzutnie rakiet samoobrony np. SeaRam, polskie armaty AM-35 i kilka zwielokrotnionych wyrzutni rakiet Piorun/ Piorun 2 plus systemy antydronowe i oczywiście uzbrojenie ZOP plus np. NSM, RBS-15 to będzie dopiero wtedy porządnie uzbrojony okręt warty sporych inwestycji. W przeciwnym razie szkoda bardzo słabo uzbrojonych pozyskiwać
Na tę chwilę i stan wiedzy wybrano najsłabszy okręt...
Chociaż dopiero będą robić, cytat: Projekt WSTĘPNY okrętu. To co w końcu wybrali i dlaczego akurat to????
Diabeł tkwi w szczegółach, a tych nie znamy. Obym się mylił.
jacekkoszalin -Niemcom ślinka ciekła na ten kontrakt no niestety po doświadczeniach z Leopardem uznano chyba że nie warto tracić czasu
Chyba najlepiej jak tylko można?