30 lipca Ministerstwo Obrony Republiki Włoskiej poinformowało, że na wodach Zatoki Tarenckiej doszło do historycznego, dla włoskich sił zbrojnych, wydarzenia – pierwszego lądowania wielozadaniowego samolotu bojowego skróconego startu i pionowego lądowania Lockheed Martin F-35B Lightning II należącego do lotnictwa morskiego tego kraju na pokładzie lotniskowca Cavour.
Powyższe wydarzenie to etap przygotowań od osiągnięcia wstępnej gotowości operacyjnej przez grupę lotniczą włoskiego lotniskowca przezbrajaną w samoloty F-35B Lightning II. Ma to nastąpić w 2024 roku, kiedy w linii znajdzie się połowa z planowanych do zakup dla Aviazione Navale maszyn tego typu. Obecnie eskadra wielozadaniowych samolotów bojowych dysponuje trzema egzemplarzami, a także czternastoma Boeing AV-8B Harrier II+. Zgodnie z obecnymi planami, włoskie lotnictwo morskie ma otrzymać piętnaście F-35B Lightning II.
Pierwsze lądowanie włoskiego samolotu tego typu poprzedziła certyfikacja okrętu, która miała miejsce w marcu 2021 roku na wodach wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Wówczas z jednostki operowały dwa F-35B należące do eskadry doświadczalnej lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych VX-23 stacjonującej w bazie Patuxent River. Zapoczątkowanie lądowań we Włoszech to także element szkolenia pilotów, którzy muszą podtrzymać kwalifikacje.
Włochy są trzecim państwem na świecie, które wdraża do eksploatacji wielozadaniowe samoloty bojowe skróconego startu i pionowego lądowania Lockheed Martin F-35B Lightning II. Na potrzeby własnych sił zbrojnych Rzym planuje zakup 30 maszyn tego typu, po 15 dla Sił Powietrznych oraz lotnictwa morskiego. Będą stanowić uzupełnienie dla 60 egzemplarzy konwencjonalnego startu i lądowania F-35A, sukcesywnie dostarczanych do Sił Powietrznych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu