5 maja szefowa Ministerstwa Sił Zbrojnych Republiki Francuskiej Florence Parly poinformowała o dostarczeniu przez przemysł pierwszego opancerzonego pojazdu wielozadaniowego 4×4 VBMR Serval.
Producent Servala, francuska firma Arquus, dostarczyła wojsku pierwsze cztery wozy. Serval ma w przyszłości częściowo zastąpić wysłużone transportery VAB (Véhicule de l'Avant Blindé, pol. opancerzony pojazd rozpoznawczy) pochodzące z lat 70. Dotychczas francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych zamówiło 364 Servale, a do 2030 r. planuje nabyć ogółem 978 takich wozów. Do końca br. francuskie wojska lądowe (Armée de terre) mają odebrać ok. 70 pojazdów. Zgodnie z oświadczeniem minister Parly, produkcja Servala odbywa się w „rytmicznym tempie” i na razie nie widać zagrożeń dla ustalonego harmongramu programu.
Serval jest częścią większej rodziny zunifikowanych ze sobą pojazdów VBMR Griffon (w istocie Serval jest lżejszą i krótszą odmianą Griffona, o masie 17 ton i w układzie 4×4) i EBRC Jaguar (zunifikowany z Griffonem w ok. 70%, mimo pozornego braku podobieństw). Do 2030 r. w ramach programu modernizacji wojsk lądowych o kryptonimie SCORPION francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych zamierza pozyskać 1872 Griffony, 978 Servali i 300 Jaguarów. Rodzina ta zastąpi trzy różne rodziny starszych pojazdów: VAB, AMX-10RC i ERC. Wraz z VBAE, następcą lekkich VBL, plany zakupowe Armée de terre jasno świadczą o pozostaniu przy kołowej trakcji jako podstawowej ‒ obecnie właściwie poza czołgiem Leclerc i pojazdami pokrewnymi (a także coraz mniej licznymi pojazdami specjalistycznymi na podwoziu czołgu AMX-30), w linii nie ma już pojazdów gąsienicowych. Dopiero w kolejnej dekadzie do linii wejdą pojazdy gąsienicowe powstałe w ramach programu międzynarodowego MGCS.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu