8 lutego w bazie lotniczej Altus odbyła się uroczystość powitania pierwszego samolotu tankowania powietrznego Boeing KC-46A Pegasus, który został dostarczony przez producenta do US Air Force.
Jest to druga baza lotnictwa w Stanach Zjednoczonych, która otrzymuje KC-46A Pegasus. Jako pierwsza, w styczniu, cztery maszyny otrzymała baza McConnell. Łącznie, w ciągu 30 dni, Boeing dostarczył pięć samolotów – plan zakładał, że do Altus trafi od razu para, jednak drugi (przewidziany do dostawy) egzemplarz został uziemiony na lotnisku fabrycznym ze względu na usterkę techniczną. Biorąc pod uwagę, że pod koniec 2018 roku w gotowości do odbioru znajdowało się dziesięć maszyn, można spodziewać się utrzymania wysokiego tempa dostaw w najbliższych tygodniach.
Boeing KC-46A Pegasus mają pozwolić na odmłodzenie floty samolotów tankowania powietrznego USAF. Departament Obrony planuje zakupić 179 egzemplarzy, które bazują konstrukcyjnie na szerokokadłubowych samolotach pasażerskich 767-200ER. Będą zastępować KC-135 Stratotanker. Obok zadań uzupełniania paliwa w powietrzu (z pomocą sztywnego łącza oraz podskrzydłowych przewodów giętkich) mogą pełnić rolę samolotów do transportu spaletyzowanego cargo oraz ludzi. Obok USAF KC-46A jest oferowany na eksport – dwa samoloty zamówiła już Japonia.
Pomimo rozpoczęcia dostaw producent prowadzi cały czas prace mające pozwolić na spełnienie wymagań USAF oraz rozwiązanie problemów technicznych. M.in. modyfikacji wymaga konstrukcja sztywnego łącza, gdyż obecne rozwiązania powodują trudności w uzupełnianiu paliwa przez samoloty A-10 Thunderbolt II.
(ŁP) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu