14 września w bazie lotniczej San Javier w Hiszpanii odbyła się uroczystość powitania i dostawy pierwszego turbośmigłowego samolotu szkolno-treningowego Pilatus PC-21 zamówionego na potrzeby Sił Powietrznych Hiszpanii.
Ogółem Madryt, w listopadzie 2019 roku, zamówił 24 samoloty tego typu. Ich dostawy mają zostać zrealizowane do końca czerwca 2022 roku. Wszystkie mają trafić do 792. Eskadry Sił Powietrznych w San Javier, gdzie budowany jest nowy system szkolenia pilotów wojskowych. Według deklaracji pierwszy kurs szkoleniowy rozpocznie się we wrześniu 2022 roku. Hiszpania jest czwartym europejskim państwem, które będzie wykorzystywać samoloty PC-21 w procesie szkolenia pilotów. Dotychczas Pilatus sprzedał je do Francji, Szwajcarii oraz Wielkiej Brytanii (firma Qinetiq wykorzystuje dwa egzemplarze w Empire Test Pilot School w Boscome Down). Łącznie producent sprzedał już ponad 200 seryjnych PC-21.
W przypadku Hiszpanii PC-21 zastąpią w linii odrzutowe samoloty szkolno-treningowe Airbus C.101, których eksploatacja ma zakończyć się w 2027 roku – ich zakup (wraz z pakietem wsparcia logistycznego) kosztował Madryt 205 mln EUR. Poza firmą Pilatus w walce uczestniczyli dwaj inni oferenci – Embraer (A-29 Super Tucano) oraz Beechcraft (T-6A Texan II). Ze względu na pandemię Covid-19, harmonogram dostaw został przesunięty.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu