Brytyjskie Ministerstwo Obrony poinformowało o atakach lotniczych na cele Państwa Islamskiego w Północnym Iraku przeprowadzonych w dniach 10 do 14 marca w ramach Operacji „Shader” przy użyciu m.in. pocisków samosterujących Storm Shadow.
Dzięki informacjom od wojsk irackich zidentyfikowano i rozpoznano znaczną liczbę bojowników Państwa Islamskiego przebywających w kompleksie jaskiń na północny zachód od miasta Erbil. Jaskinie określono jako cel trudny do dokładnego rozpoznania i zlecono to zadanie parze samolotów myśliwskich Typhoon FGR.4. Maszyny z 83 Expeditionary Air Group stacjonujące w bazie RAF Akrotiri na Cyprze wykonały misję 10 marca przy wsparciu samolotów tankowania powietrznego Voyager KC.3. Po rozpoznaniu terenu i upewnieniu się o nieobecności w rejonie celu jakichkolwiek cywili zdecydowano o użyciu pocisków samosterujących Storm Shadow, jako zapewniających największe prawdopodobieństwo wykonania zadania i bezpieczeństwo własnych załóg.
Ocena skutków uderzeń potwierdziła, że cele zostały porażone precyzyjnie i skutecznie. Było to pierwsze użycie bojowe Storm Shadow przez samoloty Typhoon. Dalsze rozpoznanie rejonu ataku pozwoliło na wykrycie kolejnych zgrupowań bojowników Państwa Islamskiego, które zostały zaatakowane następnego dnia przy użyciu sześciu 227-kilogramowych bomb kierowanych Paveway IV. Uderzenia kontynuowano 12 marca (zrzucono osiem bomb) oraz 14 marca (sześć Paveway IV).
Do niedawna pociski samosterujące Storm Shadow były przenoszone w RAF tylko przez samoloty myśliwsko-bombowe Tornado GR.4, wycofane ze służby w kwietniu 2019 r. W 2017 r. w ramach programu Centurion Phase 2E we współpracy BAE Systems, MBDA, Airbusa i Leonardo rozpoczęto integrację nowych modyfikacji i pakietów oprogramowania, mających umożliwić brytyjskim myśliwcom Typhoon FGR.4 użycie pocisków samosterujących dalekiego zasięgu.
Pociski MBDA Storm Shadow (we Francji znane pod nazwą SCALP EG) są w użyciu bojowym od 2003 r. Mają one masę około 1300 kg, z czego 450 kg stanowi ładunek bojowy. Przy prędkości rzędu 1000 km/h osiągają one zasięg lotu ponad 250 km, są naprowadzane inercyjnie, za pomocą nawigacji satelitarnej oraz cyfrowej mapy terenu. W ostatniej fazie lotu pocisk naprowadza się na cel używając porównania zapisanego obrazu celu z obrazem faktycznym w podczerwieni. Storm Shadow i SCALP EG zostały zakupione przez Francję, Wielką Brytanię, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Włochy, Grecję, Egipt, Katar, Indie i Arabię Saudyjską.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu