10 lipca miało miejsce przekazanie pierwszego spośród 76 terenowych leśnych samochodów ratowniczo-gaśnicznych Tatra (tzw. leśne pojazdy gaśnicze, Feuerlösch-Kfz Waldbrandbekämpfung ‒ FlKfz WBBk) z zabudową austriackiej firmy Rosenbauer. Ze strony niemieckiej partnerem w tym kontrakcie jest BwFuhrparkService GmbH.
Pojazdy powstają w ścisłej kooperacji Tatry, jako dostawcy podwozi, z firmą Rosenbauer Deutschland GmbH, częścią austriackiej Rosenbauer Group, która dostarcza specjalistyczne zabudowy. Zgodnie z wymaganiami pojazdy mają łączyć duże możliwe bojowe z wysoką zwrotnością i bezpieczeństwem eksploatacji w środowisku leśnym (odpornością na uszkodzenia od gałęzi drzew i zdolnością do samoobrony przy pożarze podłoża lub koron drzew).
Jako bazę zastosowano dwuosiowe podwozie Tatra T815-7 4×4. Zwracają w nim uwagę krótki rozstaw osi – 3710 mm – i krótki tylny zwis, by pojazd cechował się doskonałą manewrowością, szczególnie w trakcie pokonywania leśnych dróg. Auto to ma długą kabinę w cywilnym tzw. wydaniu strażackim. Można na niej zamontować dodatkowy osprzęt i urządzenia sterujące oraz podwyższono poprzez dodanie specjalnej nakładki dachowej z tworzywa. Kabina ta formalnie występuje jako dwuosobowa, z miejscami w układzie 1+1.
Do napędu pojazdu służy chłodzony cieczą silnik wysokoprężny Cummins o mocy maksymalnej 375 kW/510 KM Euro 6. Układ napędowy dopełniają automatyczna skrzynia przekładniowa Allison, skrzynia rozdzielcza i niezależnie zawieszone półosie wahliwe z zawieszeniem pneumatycznym. W celu zachowania jak najwyższej mobilności taktycznej na obydwu osiach założono pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym.
Nadwozie wykonała austriacka firma Rosenbauer. Należy ono do serii MT – Modular Technology (Technologia Modułowa), co oznacza, że dany typ zabudowy powstaje w oparciu wystandaryzowane moduły i kluczowe komponenty. Różnice w liczbie czy aranżacji skrytek oraz sama ostateczna kompletacja odgrywają rolę wtórną. Zabudowa to lekka i i wytrzymała konstrukcja z poszyciem z tłoczonej blachy aluminiowej. Dach ma postać podestu roboczego w wykonaniu antypoślizgowym. Mieści m.in. skrzynie na wybrane sprzęt i wyposażenie. Dwa boczne przedziały sprzętowe są zamykane lekkimi aluminiowymi żaluzjami wodo- i pyłoszczelnymi. Uzupełnia je tylny przedział autopompy, także zamykany żaluzją. Pojemności poszczególnych zbiorników wynoszą: na wodę 4000 (4850) litrów, na środek pianotwórczy – 100 litrów. Przy czym 300 litrów wody zostało zarezerwowanych na własną ochronę pojazdu. W tym celu w nadkolach i nad kabiną kierowcy zainstalowano kilka małych dysz, które dodatkowo mogą ochronić krytyczne miejsca przed szczególnie wysoką temperaturą. Zastosowano autopompę N35 o wydajności do 3500 l/min oraz przednie – zderzakowe, zdalnie sterowane działko wodno-pianowe o wydajności 1500 l/min. W wyposażeniu znalazły się jeszcze osłony rurowe górnej części nadwozia oraz góry i przodu kabiny, zabezpieczające przed uderzeniami gałęzi oraz – w przypadku osłon z przodu – ułatwiające przejazd przez młody las czy krzaki, ponieważ ciężarówka może je taranować. W taranowaniu przeszkód pomocny okazuje się też solidny seryjny stalowy zderzak przedni, z wbudowanymi okrągłymi reflektorami chronionymi stalową kratką i mocno ścięty w celu poprawy kąta natarcia.
Dopuszczalna masa całkowita tak skonfigurowanego pojazdu wynosi 18 000 kg, a zasadnicze wymiary to: długość 7500 mm, szerokość 2550 mm i wysokość 3100 mm.
Rosenbauer ma dostarczyć samochody do gaszenia pożarów lasów firmie BwFuhrparkService GmbH. O zawarciu umowy poinformowano oficjalnie 30 sierpnia 2021 r. O przyznaniu tego zamówienia firmie Rosenbauer Deutschland GmbH zadecydowała najkorzystniejsza spośród ofert złożonych w przetargu.
Pojazdy te będą głównie wykorzystywane do zapewnienia bezpieczeństwa na poligonach. W tej roli zastąpią wiekowe Mercedesy Unimog.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu