Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pięć państw w postępowaniu na kołowy wóz bojowy 8×8 na Słowacji

Jeden z prototypów kołowego wozu bojowego BOV 8×8 Vydra na bazie podwozia Patrii AMV XP na targach IDEB 2018 w Bratysławie. Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej po testach trzech prototypów zrezygnowało w 2020 r. z kontynuowania tego programu i zawarcia umowy na produkcję seryjną wozów. Fot. Andrzej Kiński.

3 stycznia Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej opublikowało komunikat informujący, że 31 grudnia 2021 r. zakończyło przyjmowanie odpowiedzi na zapytania  ofertowe (oferty wstępne) przesłane do rządów wybranych państw (formuła G2G) w ramach postępowania na wybór dostawcy kołowego wozu bojowego w układzie 8×8 dla Sił Zbrojnych Republiki Słowackiej (zob.: Nowe informacje o wozach bojowych dla Słowacji). W komunikacie czytamy, że w powyższym terminie dokumentację złożyły rządy: Republiki Czeskiej, Finlandii, Rumunii, Hiszpanii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, przy czym w niektórych propozycjach zawarto więcej „propozycji technicznych”.

W następnym etapie postępowania zespół liczący 70 specjalistów, złożony z przedstawicieli resortów obrony i gospodarki, dokona analizy przesłanych dokumentów pod kątem zgodności z potrzebami SZ RS, a także udziału lokalnego przemysłu w projekcie. Na etapie oceny ofert wstępnych przewidziane są także testy praktyczne zgłoszonych pojazdów. Na tej bazie zostanie opracowane studium wykonalności i inne niezbędne do dalszego etapu postępowania materiały, tak aby do końca marca 2022 r. móc przedstawić swoje rekomendacje rządowi.

Oferty będą oceniane pod względem następujących kryteriów: 35% cena zakupu, 30% charakterystyki taktyczno-techniczne, 10% wsparcie eksploatacji (w tym kalkulacja kosztów w całym zakładanym cyklu życia) i 25% zaangażowanie słowackiego przemysłu obronnego. Jeśli chodzi o te ostatnie kryterium, to w rozesłanej do rządów państw reprezentujących potencjalnych dostawców pojazdów specyfikacji znalazł się zapis o co najmniej 40% udziale lokalnych dostawców w cenie zakupu. Słowacki minister obrony Jaroslav Naď podkreślił, że jest to jeden z kluczowych wymogów i słowacki rząd nie planuje odstąpienia od niego ani złagodzenia warunków.

Zgodnie z informacjami upublicznionymi we wrześniu ubiegłego roku Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej zamierza zakupić w tym postępowaniu 76 kołowych wozów bojowych w układzie 8×8 za maksymalną kwotę 332 mln EUR brutto. Całkowite potrzeby na pojazdy na zunifikowanym podwoziu 8×8 oceniane są na ok. 400 egzemplarzy różnych odmian.

To już drugie podejście do zakupu kołowych wozów bojowych 8×8 na Słowacji. W 2018 r. słowacki resort obrony rekomendował do zakupu, powstały w ramach porozumienia międzyrządowego z Finlandią na bazie pojazdu Patria AMV XP, wóz bojowy BOV 8×8 Vydra. W planach był zakup 81 takich pojazdów (dokładniej 60 w wersji bojowej liniowej, 12 w odmianie dowódczej i dziewięć w medycznej). W 2020 r., po odebraniu trzech prototypowych BOV 8×8 Vydra, z zawarcia kontraktu produkcyjnego i całego programu zrezygnowano. Pojazdy oficjalnie oceniono jako niespełniające postawionych wymagań, m.in. w obszarze ochrony balistycznej. Kluczowe znaczenie miała zapewne także stosunkowo wysoka cena, wynosząca ok. 4 mln EUR brutto za egzemplarz, a cały program (wraz ze wsparciem technicznym, szkoleniami, zakupem amunicji etc.) miał pochłonąć 417 mln EUR.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

4 comments on “Pięć państw w postępowaniu na kołowy wóz bojowy 8×8 na Słowacji”

  1. a ta Vydra to nie była czasem na bazie podwozia zwykłego AMV (czyli podobna do Rosomaka) a nie na XP ?
    Pisał o tym Kucharski, że to zwykła AMV a nie XP

  2. @jurgen

    Bo to nie jest drugie podejscie Slowakow, jak blednie napisano w artykule, a trzecie 🙂
    Pierwsze bylo z nami na AMV. Z tego sie wycofali, bo chcieli miec udzial w produkcji i dodatkowo zebysy my od nich kupili Zuzanny chyba. Wtedy poszli do Finow i podpisali umowe na AMV XP. Te egzemplarze Wydry, ktore widac na roznych zdjeciach, to ewidentnie nie jest nasze AMV. Teraz maja podejscie numer 3. Srednio 20 mln pln za woz. W porownaniu do niecalych 5 mln pln (brutto) jakie chcieli nam zaplacic za bazowke kilka lat temu, to jest gratka. (A wtedy jeszcze dawalismy nasze finansowanie.) Ciekawe dlaczego brak tu PGZ?

  3. A, juz wiadomo dlaczego nie ma PGZ - to samo co wyrzucilo nas poprzednim razem. Tak to jest jak samemu sie robi na licencji.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc