5 stycznia media pakistańskie, w oparciu o informacje przekazane przez rząd w Islamabadzie, poinformowały, że Ministerstwo Obrony tego kraju formalnie zerwało kontrakt na dostawę 30 śmigłowców bojowych TAI T129 ATAK. W miejsce tureckich maszyn mają zostać zakupione chińskie Z-10ME.
Powodem zerwania kontraktu, o wartości około 1,5 mld USD zawartego jeszcze w 2018 roku, jest brak możliwości dostarczenia wiropłatów przez stronę turecką. Ma to związek z zastosowaniem komponentów produkcji amerykańskiej (silniki), na reeksport których nie wydały zgody władze w Waszyngtonie. Podobny problem miał miejsce w przypadku realizacji kontraktu z Filipinami, jednak w tej kwestii Amerykanie pozwolili na reeksport silników (z całą pewnością ważnym argumentem są dobre relacje polityczne na linii Waszyngton – Manila).
Pakistan od dłuższego czasu próbuje zmodernizować park śmigłowców bojowych, którego trzonem jest 48 śmigłowców Bell AH-1F Cobra. Początkowo zakładano, że będą to nowe AH-1Z Viper – kontrakt na dwanaście egzemplarzy podpisano w 2016 roku. Ostatecznie znaczne ochłodzenie na linii Waszyngton – Islamabad spowodowało, że dziewięć ukończonych maszyn zostało zmagazynowanych na terytorium Stanów Zjednoczonych. Problemy z realizacją tego kontraktu spowodowało zacieśnienie współpracy z Turcją, gdzie także nieudało się dokonać zakupu.
Co ciekawe, bazowa wersja śmigłowca Z-10 była już testowana przez siły pakistańskie w przeszłości. Według ocen, konstrukcja nie nadawała się do działań w terenie wysokogórskim i gorącym. Modyfikacja, przeprowadzona w 2018 roku, która obejmuje zastosowanie mocniejszych jednostek napędowych oraz zmian w układzie przeniesienia mocy doprowadziła do poprawy charakterystyk operacyjnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu