10 lutego Boeing poinformował, że zaoferuje Kanadzie samoloty patrolowe bazowania lądowego P-8A Poseidon. Deklaracja jest wynikiem uruchomienia dialogu technicznego w sprawie wyboru następcy dla kanadyjskich Lockheed Martin CP-140 Aurora.
Spodziewana, od miesięcy, decyzja kanadyjskiego rządu w sprawie rozpoczęcia prac nad zakupem następcy dla eksploatowanych CP-140 (czyli P-3 Orion) jest formalnym sygnałem odnośnie kontynuacji procesu modernizacji technicznej sił zbrojnych tego kraju. Jak podkreśla Boeing, dotychczas ponad 140 samolotów rodziny P-8 (P-8A oraz P-8I) wylatało ponad 400 tys. godzin – obecnie maszyny tego typu są eksploatowane przez Stany Zjednoczone, Indie, Australię, Wielką Brytanię oraz Norwegię. Dodatkowo umowy na zakup podpisały Republika Korei, Nowa Zelandia oraz Republika Federalna Niemiec. Kanada jest jednym z kilku potencjalnych użytkowników, gdzie prowadzone są działania marketingowe. W zależności od wymagań kanadyjskich, P-8A Poseidon może nie mieć konkurencji, a podpisanie kontraktu może doprowadzić do kolejnych problemów przemysłu europejskiego, który prowadzi prace studialne (prowadzone na zlecenie Francji) dotyczące budowy własnej konstrukcji tej klasy – po zamówieniu przez Republikę Federalną Niemiec pięciu P-8A Poseidon wydawało się, że to właśnie Kanada może stać się ważnym partnerem dla Francji.
Obecnie Kanada eksploatuje osiemnaście samolotów Lockheed Martin CP-140 Aurora. Są intensywnie wykorzystywane do zabezpieczenia kanadyjskiej strefy wyłączności gospodarczej, a także działań ekspedycyjnych (także w roli maszyn patrolowo-rozpoznawczych nad obszarami lądowymi). Wstępne deklaracje zakładają, że Ottawa planuje zamówić od czternastu do osiemnastu sztuk samolotów nowej generacji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu