W drugiej połowie października można zaobserwować marketingową ofensywę firmy Bell Textron, która walczy o zamówienie Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych w programie FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft), którego celem jest wybór następcy dla obecnie eksploatowanych śmigłowców Lockheed Martin UH-60 Black Hawk.
Powyższe cele można było zauważyć poprzez trzy kluczowe wydarzenia. Po pierwsze producent poinformował o przesłaniu do Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych oferty ostatecznej, która obejmuje samolot transportowy pionowego startu i lądowania bazujący na doświadczeniach zebranych przy próbach demonstratora technologii V-280 Valor. Tego typu konfiguracja wynika z wykorzystania wieloletnich doświadczeń zdobytych przy rozwoju i eksploatacji samolotów Bell/Boeing V-22 Osprey. Bell Textron rywalizuje o zamówienie z konsorcjum składającego się z należącej do korporacji Lockheed Martin firmy Sikorsky Aircraft oraz koncernu Boeing, którzy oferują śmigłowiec Defiant X.
W przypadku oferty ostatecznej Bell Textron ważnym partnerem jest firma CAE USA Inc., która ma współpracować z producentem w zakresie zaprojektowania i dostaw urządzeń szkolno-treningowych. Pakiet ma obejmować zarówno symulatory przeznaczone do szkolenia pilotów i członków załogi, a także skierowane dla członków naziemnych służb technicznych odpowiadających za utrzymanie seryjnych maszyn w przyszłości. W tym przypadku Bell Textron także wykorzystuje wieloletnie doświadczenia zebrane w programie V-22 Osprey, kiedy pojawiła się potrzeba przeszkolenia załóg CH-46 Sea Knight – jak informował Vince Tobin, wiceprezes Bell Textron, proces kształcenia pilotów klasycznych śmigłowców na V-280 Valor nie powinien stanowić problemu, gdyż układ sterowania jest maksymalnie zbliżony do schematu pilotowania wiropłatów obecnej generacji. Co ważne współpraca obu podmiotów ma obejmować zarówno programy FLRAA oraz FARA (Future Attack and Reconnaissance Aircraft), czyli śmigłowca rozpoznawczo-bojowego, który w strukturach US Army ma wspierać działania bojowych Boeing AH-64E Guardian. W tym przypadku Bell Textron, także zakwalifikowany do finałowej rozgrywki, oferuje Departamentowi Obrony Model 360 Invictus – jego prototyp znajduje się obecnie na etapie montażu ostatecznego.
Wykorzystując powyższe fakty, a także planując dalsze posunięcia marketingowe Bell Textron zaprezentował makiety obu konstrukcji w czasie tegorocznej wystawy AUSA Annual Meeting & Exhibition w Waszyngtonie. Jedną z upublicznionych ciekawostek był układ zobrazowania danych w V-280 Valor, który obejmuje wielkoformatowy panel centralny będący jednym dużym monitorem ciekłokrystalicznym. Jego konfiguracja zależy od indywidualnych potrzeb pilotów.
W przypadku zwycięstwa w obu programach Bell Textron ma możliwość wyprodukowania kilkuset egzemplarzy tylko na potrzeby armii Stanów Zjednoczonych. Dodatkowo możliwości obu konstrukcji budzą zainteresowanie innych rodzajów amerykańskich sił zbrojnych oraz potencjalnych klientów eksportowych. Obok samej sprzedaży Bell Textron poszukuje także partnerów przemysłowych, którzy mogliby dołączyć do programów FLRAA oraz FARA - może to być okazją dla polskiego sektora lotniczo-obronnego. Ważnym elementem procedury jest jednak skierowanie do rządu Stanów Zjednoczonych letter of interest w powyższej sprawie. Pozytywne rozpatrzenie prośby mogłoby uruchomić proces współpracy, który mógłby zostać podparty zakupem na potrzeby Sił Zbrojnych wiropłatów obecnej generacji amerykańskiego producenta.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu