Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowy (stary) okręt pomocniczy w służbie Armada Española

Uroczystość podniesienia bandery na okręcie Carnota (A 61) w bazie w Ferroli. Fot. Armada Española

4 grudnia w Arsenale Armada Española w Ferrolu (Arsenal de Ferrol) odbyła się uroczystość podniesienia bandery na pokładzie wielozadaniowego okrętu pomocniczego Carnota.

Jednostka ta nie jest nową konstrukcją, została bowiem zakupiona przez hiszpańską Agencję Wsparcia Logistycznego (Jefatura de Apoyo Logístico, JEF), w porozumieniu z firmą Navaleva SL w dniu 19 września bieżącego roku (Armada Española pozyskuje jednostkę z drugiej ręki/ZBiAM.pl). Wcześniej był to statek typu FSV (Field Support Vessel) o nazwie Ocean Osprey (C 721). Ostatnie kilka miesięcy jednostka spędziła w stoczni Metalship & Docks w Vigo, gdzie przeprowadzono niezbędne prace adaptacyjne do nowej roli. Pierwszym dowódcą A 61 został kpt. mar. (Capitán de corbeta ) Fernando Mariño Moreira. FSV Ocean Osprey (C 721) zbudowany został w hiszpańskiej stoczni Zamakona Pasaia Shipyard, w Pasaia w prowincji Gipuzkoa, według projektu Havyard HY820, na zamówienie norweskiego armatora Atlantic Offshore AS. Wodowanie miało miejsce 21 sierpnia 2013 roku, a już 31 stycznia 2014 roku został przekazany odbiorcy. Był to pierwszy z trzech statków tego typu zamówionych przez norweskiego armatora. Pozostałe jednostki to Ocean Merlin (C 722, przekazany w czerwcu 2014 roku) oraz Ocean Merlin (C 735, dostarczony w maju 2015 roku). Koszt budowy prototypowej jednostki zamknął się wówczas w kwocie 25 mln EUR. Jednostka ta przez prawie dekadę obsługiwała znajdujące się na wodach Morza Północnego platformy wiertnicze należące do koncernu Shell. JEF za stosunkowo młody, wyspecjalizowany statek zapłacił 14,96 mln EUR. Po wcieleniu do Hiszpańskiej Marynarki Wojennej, nowy nabytek przeznaczony będzie do realizacji szeroko pojętych zadań wsparcia logistycznego, a także pełnomorskiego holowania uszkodzonych okrętów. Jego stałym miejscem bazowania będzie Arsenal de Ferrol.

Jednostki projektu HY820 legitymują się wypornością 2295 tony przy wymiarach 66,8 x 16,0 x 5,4 m. Napęd stanowią dwa silniki MAN 9L o mocy po 1975 kW, które obracają dwiema śrubami o skoku zmiennym umieszczonymi w dyszach Korta. Jednym z elementów wyposażenia jest system dynamicznego pozycjonowania klasy DP2, który wykorzystuje dwa stery strumieniowe o mocy po 400 kW (po jednym na dziobie i rufie), a także dodatkowy wysuwany z kadłuba, zainstalowany na dziobie pędnik azymutalny o mocy 800 kW. Maksymalna prędkość z jaką może poruszać się statek to 14 węzłów. Ocean Osprey może holować największe nawet jednostki, uciąg na palu wynosi bowiem 65 ton. Rufowa część kadłuba zajęta jest przez pokład roboczy o powierzchni 380 m2 na którym w przypadku realizacji zadań o charakterze SAR pomieścić można do 300 osób. Dopuszczalne obciążenie tego pokładu wynosi 500 ton. Wyposażenie pokładowe obejmuje dwie półsztywne łodzie ratownicze w tym dwie kabinowe typu MP-1000 FRDC Mk II (10 m długości i 5350 kg masy własnej, zdolność przewozu do 18 osób) oraz mniejszą Weedo MP-700 Mk II (7,3 m i 2060 kg, do 6 osób). Stała załoga liczy 21 osób, którzy do swojej dyspozycji mają 15 kabin jedno osobowych i trzy dwu osobowe.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc