Dowództwo Systemów Morskich Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych (Naval Sea Systems Command) zawarło umowy ze stocznią NASSCO w San Diego w Kalifornii na nowe okręty pomocnicze dla US Navy.
Pierwszy kontrakt dotyczy pary kolejnych zbiornikowców paliwowych typu John Lewis. Są to przyszłe USNS Thurgood Marshall (T-AO-211) i USNS Ruth Bader Ginsburg (T-AO-212). Wartość umowy wyniosła 890 mln USD. Zawiera ona też opcję na projekt wykonawczy i budowę T-AO 213 (na razie nienazwany), która w razie wykorzystania podniesie koszt zlecenia do 1,625 mld USD. Oczekuje się, że realizacja kontraktu zostanie zakończona do czerwca 2027 roku.
Jednostki typu John Lewis, których ma powstać 20, zastąpią w linii starsze zbiornikowce typu Henry J. Kaiser. Prototypowy USNS John Lewis (T-AO 205) niedawno był odebrany od stoczni NASSCO (National Steel and Shipbuilding Company) z San Diego, należącej do korporacji General Dynamics, przez amerykańską marynarkę.
Zbiornikowce typu John Lewis będą obsługiwane przez Military Sealift Command w celu dostarczania paliw i oleju smarnego oraz niewielkich ilości świeżego i mrożonego prowiantu, zapasów i wody pitnej okrętom US Navy na morzu, a także paliwa dla zaokrętowanych samolotów i śmigłowców. Prędkość tych jednostek jest wysoka i wynosi 20 węzłów. NASSCO zaprojektowało je jako dwuposzyciowe, aby chronić przed wyciekami oleju oraz z wzmocnionymi zbiornikami ładunkowymi i balastowymi. Nowe okręty zwiększą możliwości Bojowych Sił Logistycznych (Combat Logistics Force) i staną się zasadniczym składnikiem systemu dostaw paliw na okręty US Navy.
Kolejna umowa dotyczy projektu szczegółowego i budowy Expeditionary Sea Base (ESB) 8, czyli jeszcze nienazwanej pływającej bazy ekspedycyjnej typu Lewis B. Puller (ESB 3). Wartość kontraktu wyniosła 535 mln USD. Prace z niego wynikające mają potrwać do marca 2026 roku.
Ekspedycyjne okręty-bazy ESB to wysoce elastyczne platformy wykorzystywane w szerokim zakresie operacji wojskowych. Działając jako mobilne bazy morskie, stanowią część krytycznej infrastruktury dostępowej, która wspiera wysyłanie do akcji sił i zaopatrzenia. Okręty te wspierają też misje lotnictwa przeciwminowego oraz operacje sił specjalnych. Oprócz pokładu lotniczego, ESB ma hangar z dwoma stanowiskami operacyjnymi dla lotnictwa, zdolny do obsługi śmigłowców równoważnych wielkości Lockheed Martin Sikorsky MH-53E, pomieszczenia mieszkalne, miejsca pracy oraz magazyny sprzętu i wyposażenia dla zaokrętowanych sił, ulepszone systemy C4I (dowodzenia, kontroli, łączności, komputerów i wywiadu). Okręty te mają rekonfigurowalny pokład misyjny do przechowywania sprzętu sił zaokrętowanych, w tym holowanych przez śmigłowce trałów i hybrydowych łodzi motorowych (RHIB).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu