26 czerwca Wojska Lądowe Stanów Zjednoczonych ogłosiły, że w ramach programu pozyskania nowego bojowego wozu piechoty ‒ następcy M2 Bradley ‒ do kolejnego etapu postępowania przeszły oferty firm General Dynamics Land Systems i American Rheinmetall Vehicles.
Przy okazji podano, że oznaczenie wozu ‒ na razie z przedrostkiem „X” od „eXperimental” ‒ to XM30 Mechanized Infantry Combat Vehicle (pol. wóz bojowy piechoty zmechanizowanej), zamiast dotychczas obowiązującego OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle, pol. opcjonalnie załogowy wóz bojowy, a jeszcze wcześniej Next Generation Combat Vehicle). Spośród pięciu konkurujących zespołów US Army wskazała dwa, które będą uczestniczyć w kolejnym etapie prac: American Rheinmetal Vehicles wraz z Team Lynx i General Dynamics Land Systems. W lipcu 2021 r. US Army przyznała pięć kontraktów fazy nr 2 (concept design – projektów wstępnych), które zawarto z następującymi firmami: General Dynamics Land Systems, Oshkosh Defense, BAE Systems, Rheinmetall i Point Blank Enterprises.
Zwycięskie podmioty na przestrzeni kolejnych dwóch lat mają opracować szczegółowe projekty pojazdów nowej generacji bazując na już uzyskane doświadczenie (w postaci istniejących pojazdów demonstracyjnych, cyfrowych prototypów itd.). Wartość obydwu umów sięga 1,6 mld USD. Po zakończeniu tej fazy, w pierwszym kwartale roku podatkowego 2025, obydwie firmy otrzymają kontrakty dotyczące budowy serii prototypów, po co najmniej siedem pojazdów każdego typu z opcją na budowę czterech kolejnych. Pierwotnie zakładano, że w fazie opracowania projektów docelowych bwp wskazane zostaną trzy firmy, lecz z powodu oszczędności zrezygnowano z trzeciego oferenta. Równocześnie wybór dwóch podmiotów ma zapewniać wystarczająco dobre warunki do zaistenienia zdrowej konkurencji, umożliwiającej US Army pozyskanie wystarczająco dobrego pojazdu na jak najlepszych warunkach. Tak dla General Dynamics Land Systems, jak i dla amerykańskiego oddziału Rheinmetall AG (w obydwu przypadkach w praktyce mowa o szerszych zespołach) gra jest warta świeczki, bowiem wartość fazy produkcyjnej programu XM30 szacowana jest na 45 mld USD. Po zbudowaniu i testach prototypów zwycięzca zostanie wyłoniony w roku podatkowym 2027, zaś wejście do służby następcy pojazdów bojowych rodziny Bradley (bwp M2 i bwr M3) planowane jest na rok podatkowy 2029.
Oferta GDLS bazuje na bojowym wozie piechoty Griffin, wywodzącym się z europejskiego ASCOD-a i „spokrewniona” jest z czołgiem lekkim M10 Booker. Oferta Rheinmetalla dotyczy z kolei bojowego wozu piechoty American Lynx, wywodzącego się z bwp Lynx KF41 (kupionego przez Węgry i oferowanego kilku innym państwom, w tym Australii). W obydwu przypadkach wymagania stawiane przez US Army, obejmujące m.in. redukcję załogi do zaledwie dwóch osób czy wyjątkowo zaawansowaną wetronikę, spowodowały, że amerykańskie wersje pojazdów różnią się znacznie od tych już produkowanych.
Dziwić może odpadnięcie oferty BAE Systems, producenta pojazdów rodziny Bradley. Oddziały tego międzynarodowego koncernu rozwijają pojazdy tej klasy na rynki zagraniczne (szwedzki CV90 z BAE Systems Hägglunds zdobywa nawet nowe ‒ Czechy i Słowację) oraz na rynek krajowy (na bazie Bradleya skonstruowano kilka pojazdów oferowanych US Army, w tym już produkowanego seryjnie następcę transportera M113 ‒ AMPV, którego promocja w Europie rozpocznie się w bieżącym roku).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu