Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Najnowszy członek rodziny Gambit zaprezentowany

Wizja artystyczna bezzałogowego aparatu latającego typu Gambit 5 na pokładzie amerykańskiego lotniskowca.  Fot. General Atomics Aeronautical Systems Inc. 

7 sierpnia amerykański koncern General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) oficjalnie zaprezentował projekt bezzałogowego aparatu latającego (UAV) typu Gambit 5, przeznaczonego do operowania z pokładu lotniskowców.

Najnowsza odmiana, jak oznaczenie wskazuje, jest piątą z kolei wersją UAV z zaprezentowanej po raz pierwszy w 2022 roku rodziny znanej jako Gambit. Cechą charakterystyczną pojazdów z tej rodziny jest modułowość, a podstawową i wspólną częścią wszystkich odmian jest tzw. wspólny rdzeń (Gambit Core). Część ta obejmuje centralną część kadłuba z podwoziem i silnikiem (przy czym konfiguracja wlotów powietrza jest zależna od odmiany), wewnątrz której umieszczona jest cała awionika oraz wyposażenie (co ciekawe stanowi 70% ceny gotowego UAV) na jej podstawie można budować jedną z pięciu wersji.

Gambit 1 to oznaczenie wersji przeznaczonej do dalekiego zwiadu i rozpoznania – Long Enduracne ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance). Gambit 2 to wersja przeznaczona do walki powietrze–powietrze, wypełniając przy tym zadania tzw. lojalnego skrzydłowego, podczas gdy „trójka” to zaawansowany trenażer a „czwórka” to aparat zwiadowczy o jeszcze bardziej ograniczonej skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego.

Morska odmiana w porównaniu do swoich kuzynów, charakteryzuje się wzmocnionym kadłubem oraz podwoziem. Co jednak warto wspomnieć, płatowiec pokładowej wersji amerykańskiego UAV jest pokrewny z tym, którym legitymuje się wspomniana wcześniej odmiana Gambit 2, a cechą charakterystyczną są dwa wloty powietrza umieszczone w górnej części kadłuba, a także skrzydła o niewielkim skosie. Podczas prac nad tą konkretną wersją wykorzystano doświadczenia General Atomics zebrane w ramach programu Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike (UCLASS) a także podczas prac nad UAV MQ-25 Stingray (https://zbiam.pl/boeing-dostarczyl-pierwszy-egzemplarz-mq-25a-stingray). Pierwszym potwierdzonym użytkownikiem nowej wersji Gambita będzie Royal Navy, a nosicielami będą lotniskowce typu Queen Elizabeth (dwa okręty w służbie od 2017 roku). Współpracować one będą z maszynami pokładowymi Lockheed Martin F-35B Lightning II.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc