Podczas odbywającego się w Kielcach, od 3 do 6 września Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) 2024 na zewnętrznym stoisku koncernu Airbus prezentowany jest wielozadaniowy śmigłowiec H145M należący do węgierskiego lotnictwa wojskowego.
Jest to jeden z dziewiętnastu seryjnych wiropłatów powyższego typu eksploatowanych na Węgrzech. Obecność w Kielcach nie jest przypadkowa – Airbus jest jednym z potencjalnych oferentów zainteresowanych dostawą 24 wielozadaniowych śmigłowców szkolno-treningowych dla 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.
Przypomnijmy, w styczniu bieżącego roku Agencja Uzbrojenia ogłosiła wstępne konsultacje rynkowe dotyczące zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych, który ma obejmować m.in. zakup 24 wiropłatów nowej generacji, które pozwoliłby na zastąpienie obecnie eksploatowanych SW-4 Puszczyk oraz Mi-2 w strukturach 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Obecnie problem staje się już palący, ze względu na zakup 96 śmigłowców bojowych Boeing AH-64E Apache czy kontynuację dostaw wielozadaniowych Leonardo AW149. Nie należy zapominać, że Ministerstwo Obrony Narodowej (nadal) podtrzymuje deklaracje dotyczące zakupu kolejnych wielozadaniowych wiropłatów transportowych. Całość będzie wymagać efektywnego szkolenia pilotów w kraju, a obecny system jest (od dawna) nieefektywny.
Oferowane przez koncern Airbus śmigłowce H145M systematycznie zdobywają segment lekkich wielozadaniowych wiropłatów. Dotychczas producent dostarczył użytkownikom na całym świecie ponad 1600 egzemplarzy H145. Globalna flota wylatała ponad 7,6 mln godzin. Obecnie producent dostarcza maszyny w konfiguracji z pięciołopatowym wirnikiem głównym, który pozwala na zwiększenie udźwigu o 150 kg. Pozostałe zmiany konstrukcyjne umożliwiły ograniczenie pracochłonności obsługi naziemnej, a także zwiększyły niezawodność konstrukcji. Najnowszym sukcesem była sprzedaż maszyn do Belgii.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu