Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Liczba filipińskich „zimorodków” się zwiększa

Gener Tinangag (PG 903) oraz Domingo Deluana (PG 905) przycumowane do nabrzeża w oczekiwaniu na rozpoczęcie uroczystości. Pomiędzy nimi na lądowisku stoi jśmigłowiec Leonardo AW159 Wildcat. Fot. Siły Morskie Filipin

26 maja w bazie morskiej Jose Andrada w stolicy Filipin Manili odbyła się uroczystość przekazania siłom morskim tego wyspiarskiego państwa kolejnych dwóch kutrów patrolowo–pościgowych Shaldag Mk 5.

Uroczystość ta była elementem obchodzonego w tym dniu święta związanego ze 125. rocznicą utworzenia morskiego rodzaju sił zbrojnych Filipin (choć za oficjalną datę ich utworzenia uznaje się 20 maja 1898 roku). Stąd też honorowym gościem był prezydent Republiki Ferdinand Romualdez Marcos Jr.

Nowo wcielone jednostki do Filipin dotarły na pokładzie należącego do armatora dShip Carriers wielozadaniowego statku transportowego MV Mick (typu F-500). A ich wyładunek w porcie Cavile na Wyspie Luzon nastąpił 11 kwietnia. Zgodnie z zapowiedziami, kutrom tym nadano nazwy Gener Tinangag (PG 903) i Domingo Deluana (PG 905). Tym samym dołączyły one do dwóch już eksploatowanych (od listopada 2022 roku) kutrów tego typu tj. Nestor Acero (PG 901) oraz Lolinato To-ong (PG 902).

Warto zaznaczyć, że Shaldag Mk 5 to oficjalna nazwa producenta, izraelskiego koncernu Rafael, podczas gdy na Filipinach jednostki te klasyfikowane są jako typ Acero. Sumarycznie Manila zamówiła liczącą dziewięć kutrów serię, podpisując stosowny dokument ze stroną izraelską 9 lutego 2021 roku. Umowa ta jest związana z realizacją programu Fast Attack Interdictor Craft-Missile (FAIC-M) Acquisition Project, będącego z kolei częścią zatwierdzonej 20 czerwca 2018 roku drugiej fazy (Horizon 2) programu modernizacji sił zbrojnych filipin znanego jako RAFPMP (Revised Armed Forces of the Philippines Modernization Program). Nowe kutry budowane w ramach tego zamówienia powstaną w dwóch transzach. Jednostki liczącej cztery sztuki pierwszej transzy zbudowane zostaną w znajdującej się w porcie Kishon w Hajfie, Stoczni Israel Shipyards Ltd. Druga seria składająca się z pozostałych pięciu kutrów zbudowana zostanie już w lokalnej, należącej do Sił Morskich, stoczni znajdującej się w Bazie Morskiej Cavite na Wyspie Luzon.

Wszystkie zbudowane dla Filipin jednostki otrzymają nowoczesne zdalnie sterowane systemy artyleryjskie w tym jeden (NRWS - Next Generation Naval Remote Weapon Station)  Typhoon Mk30-C kal. 30 mm, wyposażony w rewolucyjne, oparte o układy sztucznej inteligencji, rozwiązania w kwestii śledzenia i zwalczania różnego rodzaju celów w tym niewielkich i trudno wykrywalnych środków napadu powietrznego. A także po dwa systemy typu Mini-Typhoon kal. 12,7 mm. Shaldaqi zbudowane w Izraelu otrzymają dodatkowe uzbrojenie w postaci czteropojemnikowej wyrzutni pocisków rakietowych krótkiego zasięgu Naval Spike ER (zasięg do 10 km, masa pocisku w kontenerze transportowo–startowym 34 kg). Opisywane jednostki wyposażone są także w nowoczesny system łączności Sea-Com, a także taktyczne łącze systemu wymiany danych BNET, które ma podobną funkcjonalność jak NATO-wski Link 16. Wszystkie powyższe systemy dostarczone zostały przez Rafaela, stąd też nie może dziwić fakt zawarcia w umowie klauzuli dotyczącej przeprowadzenia przez firmę stosownych szkoleń, a także zapewnienia wsparcia zarówno podczas eksploatacji jak i późniejszych remontów czy też modernizacji.

Kutry typu Acero to jednostki wykonane całkowicie z aluminium, specjalnie zaprojektowany kadłub legitymuje się bardzo dobrymi właściwościami morskimi, wysoką manewrowością oraz dobra pracą na fali co skutkuje tym że pokład nawet przy wyższych stanach morza pozostaje suchy. Kadłub o wymiarach 32,65 x 6,2 x 1,25 m podzielony jest na sześć przedziałów wodoszczelnych. Wyporność pełna wynosi ok. 95 ton. Licząca 12 osób załoga rozlokowana została w pięciu dwu oraz dwóch jednoosobowych kabinach (te ostatnie wyposażone zostały we własne węzły sanitarne). Wszystkie rozmieszczone zostały na pokładzie nr 1 w kadłubie. W sterówce umieszczono pięć stanowisk dla załogi w tym: sternika, operatora systemu dowodzenia, dwóch operatorów systemów uzbrojenia oraz dowódcy, którego fotel znajduje się w centralnej części sterówki na podwyższeniu, dzięki czemu na pogląd na pracę wszystkich podwładnych. Zobrazowanie panującej wokół jednostki sytuacji taktycznej zapewnia pracujący w paśmie I/J (8-10 GHz) radar nawigacyjny Furuno oraz głowica optoelektroniczna Rafael Toplite. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych MTU 12V396TE napędzających dwa pędniki wodnostrumieniowe KaMeWa. Umożliwia to osiągniecie prędkości przekraczającej 43 węzły. Zasięg wynosi 1000 Mm przy prędkości ekonomicznej 12 węzłów.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc