Na Morzu Południowochińskim doszło do kolejnego incydentu pomiędzy jednostkami chińskimi a okrętem filipińskiej straży wybrzeża (Tanod Baybayin ng Pilipinas)
Do zdarzenia tego doszło w pobliżu ławicy Sabina, atolu leżącego w północnej części spornego archipelagu wysp Spratly, znajdującej się w odległości zaledwie 75 Mm od filipińskiej prowincji Palawan.
W ostatnim dniu sierpnia operująca w tym rejonie jednostka flagowa Tanod Baybayin ng Pilipinas BRP Teresa Magbanua (MRRV 9701) została otoczona przez 10 jednostek należących zarówno do chińskiej Straży Wybrzeża jak i Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo–Wyzwoleńczej. Następnie chiński okręt patrolowy typu Chigua (5205), trzykrotnie celowo staranował MRRV 9701, uszkadzając kadłub oraz doprowadzając do wielu innych, mniej istotnych uszkodzeń. Prędkość uderzeń nie była duża, zdecydowanie mniejsza od tej w trakcie słynnej kolizji na Morzu Czarnym w dniu 12 lutego 1988 roku (pomiędzy okrętami US Navy a Floty Czarnomorskiej ZSRR) lub kolizji w trakcie wojen Dorszowych. Zdaniem strony chińskiej podjęte działania realizowane są profesjonalnie i adekwatnie do panującej sytuacji.
BRP Teresa Magbanua jest pierwszą z dwóch jednostek patrolowych które rząd filipiński zamówił w japońskiej korporacji Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. w Shimonoseki. Stosowną umowę o wartości 14,55 mld JPY podpisano 7 lutego 2020 roku. Projekt okrętów dla Filipin bazuje na projekcie zbudowanych dla japońskiej straży wybrzeża Japonii (Kaijō Hoan-chō) okrętów patrolowych typu Kunigami (20 jednostek w służbie od 2012 roku). Palenie pierwszych blach odbyło się 18 grudnia 2020 roku, wodowanie odbyło się 26 lipca 2021 roku a do służby jednostkę przyjęto 6 maja 2022 roku. MRRV 9701 legitymuje się wypornością pełną 1700 ton przy wymiarach 96,6 x 11,5x4,3 m. Napędzany jest dwoma silnikami wysokoprężnymi o mocy łącznej 13200 kW, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie prędkości do 24 węzłów.
Dla porównania chińskie okręty patrolowe typu Chigua legitymują się wypornością standardową 2500 ton przy wymiarach 103x16,5 m. Są też zdecydowanie silniej uzbrojone gdyż posiadają pojedynczą armatę H/PJ-26 kal. 76 mm/59 a także dwa 30 mm działka H/PJ-17.
Warto także wspomnieć że nie był to pierwszy incydent o podobnych charakterze. Przypadki celowego taranowania filipińskich okrętów przez chińskie miały miejsce już co najmniej dwukrotnie tj. 19 i 25 sierpnia. Co ciekawe, strona chińska podjęła nawet próbę siłowego odholowania „obcej” jednostki, co miało miejsce w dniu 17 czerwca. Mając to na uwadze warto zwrócić uwagę, że także w dniu 31 sierpnia wśród chińskiej eskadry znajdowały się dwa holowniki pełnomorskie typu 837. Jednostki te przez cały okres utrzymywały mniej więcej stałą pozycję po obu burtach Teresy Magbanua. Manila jednostki straży wybrzeża (w tym MRRV 9701) wysłała rejon ławicy Sabina już w kwietniu bieżącego roku, powodem było uzasadnione podejrzenie że strona chińska przymierza się do utworzenia z tej ławicy kolejnej sztucznej wyspy i zarazem placówki dla własnych oddziałów. Tym bardziej nie może dziwić fakt, że mimo uszkodzeń jakie odnoszą filipińskie okręty, kraj ten nie zdecyduje się na wycofanie swoich sił ze spornego rejonu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu