13 stycznia koncern Leonardo poinformował o podpisaniu formalnego kontraktu na produkcję i dostawę do Austrii osiemnastu wielozadaniowych śmigłowców AW169M. Jest to wynik zawarcia, w grudniu ubiegłego roku, międzyrządowej umowy pomiędzy Austrią oraz Włochami.
Z tego też względu formalnym zamawiającym jest Ministerstwo Obrony Republiki Włoskiej. Ich dostawy mają rozpocząć się w 2023 roku - dzięki temu możliwe będzie wycofanie z linii obecnie eksploatowanych Aérospatiale Alouette III. Spośród transzy gwarantowanej sześć ma zostać dostarczonych w konfiguracji szkolno-treningowej (AW169B), a pozostała dwunastka AW169MA (wielozadaniowa). W przypadku wykorzystania opcji (kolejnych osiemnaście sztuk), mają zostać zachowane takie same proporcje. Dodatkowo pakiet ma obejmować symulatory, pomoce dydaktyczne do szkolenia personelu, części zamienne, naziemne urządzenia obsługi technicznej, wyposażenie dodatkowe zgodne z zamówioną konfiguracją. Poza powyższym budżetem pozostają kwestie dostosowania infrastruktury naziemnej (m.in. hangarów) w dwóch bazach. Szkolenie austriackiego personelu ma rozpocząć się w połowie 2022 roku, natomiast dostawy rozpoczną się pod koniec bieżącego roku. Według dostępnych informacji, cały kontrakt ma zostać zrealizowany do 2026 roku.
Jak wskazuje producent, dotychczas zamówiono ponad 300 śmigłowców AW169, a dostarczone maszyny wylatały ponad 100 tys. godzin. W grudniu zeszłego roku para maszyn tego typu, należąca do Ministerstwa Obrony Włoch, wylatała pierwszych 1000 godzin. Co ważne, kontrakt na sprzedaż AW169M do Austrii będzie sukcesem całego koncernu Leonardo, w tym należących do niego zakładów WSK PZL Świdnik S.A.. Jak wielokrotnie wskazywał prezes Jacek Libucha, obecnie wszystkie wiropłaty dostarczane przez Leonardo mają w sobie części produkowane w Polsce. Ma to spore znaczenie dla przyszłości lubelskich zakładów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu