5 czerwca firma Kratos Defense & Security Solutions, Inc. podpisała umowę z NSWCDD (Naval Surface Warfare Center Dahlgren Division) na gruntowne przetestowanie materiałów dla nowych głowic bojowych pocisków balistycznych, jakie trafią na uzbrojenie najnowszych amerykańskich okrętów podwodnych typu Columbia.
Umowa dotyczy przetestowania nowych materiałów przeznaczonych do konstrukcji głowic bojowych pocisków balistycznych (tzw. reentry vehicle) pod kątem analiz danych aerotermicznych i termomechanicznych zjawisk jakim są one poddawane w trakcie ponownego wchodzenia w atmosferę ziemską. Zgodnie z postanowieniami umowy Kratos stosowne badania przeprowadzi zarówno w ośrodku lądowym znajdującym się w oddziale firmy Kratos SRE w Birmingham w stanie Alabama, jak i na pokładzie latających laboratoriów. Firma poinformowała że w trakcie prób materiały zostaną poddane oddziaływaniu temperatury przekraczającej 3038°C (5500°F). Wartość podpisanej umowy opiewa na kwotę 46,7 mln USD a czas trwania prac określono na 5 lat.
Kratos SRE to wyspecjalizowane laboratoria stanowiące jeden z oddziałów Kratos Defense & Security Solutions, Inc. , które pozyskane zostały w maju ubiegłego roku, wcześniej stanowiły część amerykańskiej organizacji badawczej typu non-profit Southern Research. Od ponad 20 lat zajmują się one testowaniem materiałów z myślą o wykorzystaniu ich w najbardziej ekstremalnych warunkach. Dotychczas realizowała już liczne zlecenia na rzecz m.in. NASA oraz amerykańskiego Departamentu Obrony (ostatnio w kwestii uzbrojenia hipersonicznego).
Obecnie amerykański koncern stoczniowy General Dynamics Electric Boat Corp. z Groton (GDEB) realizuje pracę przy budowie dwóch pierwszych okrętów typu Columbia tj. przyszłych District of Columbia (SSBN 826) zamówiony 30 marca 2016 roku oraz Wisconsin (SSBN 827) zamówiony 30 listopada 2020 roku. Cięcie blach dla SSBN 826 rozpoczęto 1 października 2020 roku, stępkę położono 4 czerwca bieżącego roku a jego przekazanie US Navy nastąpić ma w 2031 roku. Docelowo planowana jest budowa łącznie 12 okrętów tego typu, które zastąpią 14 eksploatowanych obecnie strategicznych okrętów podwodnych typu Ohio (najmłodszy z nich Luisiana SSBN 743 przekroczył już 25 lat służby, podczas gdy najstarszy Henry M. Jackson SSBN 730 pozostaje w stałej gotowości bojowej od ponad 38 lat). Program budowy okrętów podwodnych typu Columbia zainicjowany został już we wrześniu 2013 roku. Na głównego wykonawcę wybrano GDEB, podczas gdy podwykonawcą w tym programie odpowiedzialnym m.in. za analizy inżynieryjne, prefabrykacje sekcji dziobowych oraz kiosku a także opracowanie szczegółowych planów jest należąca do koncernu Huntington Ingalls Industries stocznia Newport News Shipbuilding (NNS). Podział prac podzielony został odpowiednio na 80% dla GDEB oraz 20% dla NNS. Okręty podwodne typu Columbia legitymować się będą wypornością 20810 ton w położeniu podwodnym przy wymiarach kadłuba 170,7 x 13,1 m. Głównym orężem będą trzystopniowe pociski balistyczne Lockheed Martin UGM-133 Trident II D5 (LE lub LE2 od dziewiątej jednostki z serii). 16 wyrzutni tych pocisków zostanie zblokowanych w czterech quad-packach, z których każdy stanowić będzie osobny moduł znany jako common missile compartment (CMC). Głębokość operacyjna nowych AOP jest szacowana na 243 m, prędkość marszowa w położeniu podwodnym przekroczy 20 węzłów. SSBN nowego typu zaprojektowane zostały tak by mogły zrealizować po 142 misje patrolowe każdy w okresie eksploatacji szacowanym na 42 lata. Wszystkie 12 okrętów ma znaleźć się w aktywnej służbie do 2042 roku, pozostając w niej co najmniej do 2085 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu