27 marca do bazy Norfolk w Stanach Zjednoczonych powrócił z rejsu wzdłuż wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych włoski lotniskowiec Cavour. Tym samym zakończył się okres prób i certyfikacji wielozadaniowych samolotów skróconego startu i pionowego lądowania Lockheed Martin F-35B Lightning II.
W ramach prób i certyfikacji okrętu do współpracy z samolotami F-35B wykorzystano dwie maszyny z doświadczalnej eskadry VX-23 amerykańskiego lotnictwa morskiego stacjonującego na co dzień w bazie Patuxent River. Testy praktyczne trwały przez cztery tygodnie. W tym czasie samoloty wykonały misje w różnych porach doby i warunkach atmosferycznych. Maszyny wykonały 120 pionowych lądowań, dwa pionowe starty oraz 116 skróconych startów w wykorzystaniem rampy sky-jump. Operacje lotnicze wykonywano z różnymi konfiguracjami podwieszeń samolotów.
Zakończenie procesu certyfikacji ma pozwolić na osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej przez włoskie F-35B Lightning II oraz lotniskowiec Cavour w 2024 roku. Pełna gotowość zostanie osiągnięta po dostarczeniu ostatniego samolotu tego typu - łącznie Rzym planuje zakup 30 egzemplarzy, które zastąpią m.in. wielozadaniowe Boeing AV-8B+ Harrier II.
Dotychczas Amerykanie dokonali certyfikacji trzech okrętów lotniczych eksploatowanych przez sojuszników - dwóch brytyjskich typu Queen Elizabeth oraz włoskiego Cavour. W najbliższych miesiącach można spodziewać się certyfikacji japońskiego niszczyciela Izumo, który zakończył proces adaptacji do roli nosiciela F-35B Lightning II. W przypadku Marynarki Wojennej Włoch Cavour ma być jednym z dwóch okrętów lotniczych, które mają stanowić platformy dla samolotów skróconego startu i lądowania. Drugim ma być śmigłowcowiec desantowy Trieste, który ma wejść do służby w 2022 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Podczas prób nie postrzeliły się własnymi pociskami? Tak jak to miało miejsce 12 marca br.