8 maja korporacja Northrop Grumman poinformowała, że lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych przeprowadziło kolejny (piąty) test bojowego pocisku przełamania obrony powietrznej AGM-88G AARGM-ER. Podobnie jak wcześniejsze, zakończył się pełnym sukcesem.
Co podkreśla producent, była to pierwsza próba, w czasie której wykorzystano pocisk w czasie strzelań nad lądem. Nosicielem, ponownie, był wielozadaniowy samolot bojowy Boeing F/A-18F Super Hornet należący do lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych. System zlokalizował, zidentyfikował, zlokalizował i zniszczył cel, który symulował zaawansowany zestaw radiolokacyjny. Powyższa próba otwiera drogę osiągnięcia przez to uzbrojenie wstępnej gotowości bojowej w 2024 roku.
Dotychczas Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zamówił 74 bojowe pociski AGM-88G AARGM-ER, których dostawy rozpoczną się w bieżącym roku. Początkowo nosicielami będą samoloty przełamania obrony przeciwlotniczej Boeing E/A-18G Growler oraz wielozadaniowe Boeing F/A-18E/F Super Hornet. W kolejnych latach zaplanowano integrację z wielozadaniowymi Lockheed Martin F-35 Lightning II. Pocisk AGM-88G AARGM-ER stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie amerykańskich sił zbrojnych, potrzebujących skutecznej broni do obezwładnienia obrony przeciwlotniczej. Takie szybkie tempo prac to wynik wykorzystania doświadczeń i komponentów programu budowy i eksploatacji pocisków AGM-88E AARGM. Wśród głównych różnic obu systemów należy wymienić układ kierowania i aerodynamiczny, a także zastosowanie nowego silnika wraz z paliwem. Całość ma pozwolić na możliwość zwalczania systemów obrony przeciwlotniczej potencjalnego przeciwnika z dwukrotnie większego dystansu niż z użyciem AGM-88E AARGM.
W lutym Departament Stanu zatwierdził możliwość sprzedaży eksportowej do pierwszego klienta – Australii, która jest zainteresowana zamówieniem do 63 bojowych AGM-88G.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu