22 września media indyjskie poinformowały, że dowództwo Sił Powietrznych tego kraju przesłało do resortu obrony zapotrzebowanie na kolejnych sześć samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Netra Mk 1. Maszyny miałyby dołączyć do dwóch już eksploatowanych egzemplarzy i stanowić ważny element lotnictwa.
Pierwsze samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia, które zostały zbudowane w kooperacji z Brazylią (platforma Embraer ERJ-145) są eksploatowane od 2014 (pierwszy) i 2019 roku (drugi). Pierwszy z nich został wykorzystany operacyjne w lutym 2019 roku, kiedy stanowił element wsparcia dla komponentu uderzeniowego w czasie ataku lotniczego na obozowisko terrorystyczne znajdujące się na terenie Pakistanu.
Obecnie, w celu obniżenia kosztów programu oraz przyspieszenia harmonogramu dostawy, Indie rozważają zakup używanych samolotów Embraer ERJ-145 z rynku cywilnego i poddanie ich konwersji (z udziałem producenta). Tego typu rozwiązanie ma pozwolić na szybką i znaczną rozbudowę potencjału operacyjnego lotnictwa wojskowego Indii – poza kolejnymi maszynami Netra Mk 1 mowa o sześciu większych Netra Mk 2, które powstaną poprzez konwersję używanych (pochodzących z rynku wtórnego) samolotów pasażerskich Airbus A319. Decyzja o zakupie kolejnych maszyn wynika z pozytywnej oceny dotychczasowej eksploatacji i możliwości systemu, który został zbudowany przez przemysł indyjski. Oczywiście, biorąc tempo zatwierdzania decyzji przez władze Indii, termin podpisania umowy nie jest znany.
W przypadku systemu Netra Mk 1 stacja radiolokacyjna z anteną AESA została zabudowana w zasobniku nad kadłubem (wzorem szwedzkiego Erieye). Podobnie jak szwedzkie rozwiązanie pozwala na obserwację do 240° wokół platformy. Wewnątrz kabiny pasażerskiej przygotowano pięć stanowisk roboczych dla operatorów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu