4 listopada Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Northrop Grumman w sprawie kontynuacji procesu modyfikacji układu paliwowego pokładowych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-2D Hawkeye.
Listopadowa umowa ma wartość 30 mln USD i obejmuje przebudowę pięciu samolotów. Prace mają zostać zrealizowane w zakładach producenta w St. Augustine w stanie Floryda do sierpnia 2025 roku. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie projektu. W ramach modyfikacji maszyny otrzymają zmodyfikowany układ paliwowy wraz z sondą pozwalającą na uzupełnianie paliwa w powietrzu przy pomocy giętkiego przewodu tankującego. Dzięki temu czas pobytu E-2D Hawkeye w powietrzu można (przynajmniej) podwoić – loty patrolowe z wykorzystaniem paliwa w zbiornikach mogą trwać 4 godzin, natomiast nowa procedura zwiększa czas pobytu do 8.
Program modernizacji został zapoczątkowany w drugiej połowie poprzedniego dziesięciolecia. Pierwsze praktyczne ćwiczenie z wykorzystaniem przebudowanego samolotu miało miejsce w grudniu 2017 roku – wówczas za sterami E-2D zasiadali piloci doświadczalnej eskadry VX-1. Pierwszy zmodyfikowany Hawkeye został dostarczony do jednostki operacyjnej (VAW-120) we wrześniu 2019 roku.
Spośród 75 E-2D Hawkeye, które mają trafić do US Navy, 45 egzemplarzy (dostarczonych w przeszłości) jest objęta programem doposażenia. Pierwszych pięć ma je otrzymać do maja 2023 roku (konwersja została zakontraktowana w ubiegłym roku).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu