Zaloguj

Northrop Grumman z pierwszą transzą funduszy na francuskie E-2D Hawkeye

Northrop Grumman rozpoczął prace przy budowie trzech samolotów E-2D Hawkeye przeznaczonych dla Francji. Fot. US Navy

16 kwietnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Northrop Grumman w sprawie uruchomienia procesu budowy trzech pokładowych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-2D Hawkeye przeznaczonych dla Francji.

Kwietniowa umowa ma wartość 99 mln USD i uruchamia proces zakupu komponentów. W momencie podpisania przelano całą kwotę kontraktową. Prace mają zostać zrealizowane do kwietnia 2027 roku. Do tego czasu należy spodziewać się uruchomienia kolejnych funduszy. Pośrednictwo Departamentu Obrony wynika z faktu, że zakup maszyn prowadzony jest poprzez procedurę FMS.

Międzyrządowa umowa LoA pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Francją została podpisana w ostatnim kwartale 2020 roku. Natomiast Paryż publicznie deklarował chęć zakupu trzech E-2D Hawkeye od 2019 roku – ma to związek z potrzebami operacyjnymi lotnictwa morskiego, które operuje z pokładu lotniskowca Charles de Gaulle. Zastąpią trzy samoloty E-2C Hawkeye 2000. Obecnie Francja jest jedynym (poza Stanami Zjednoczonymi) użytkownikiem okrętów tej klasy wyposażonych w układ CATOBAR. W niedalekiej przyszłości do powyższej listy mają dołączyć Chiny oraz Indie. W przypadku tego ostatniego państwa, jest ono także potencjalnym klientem na samoloty Northrop Grumman E-2D Hawkeye, deklarującym zakup do sześciu sztuk.

Obecnie samoloty tego typu są eksploatowane przez lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych oraz pierwszego klienta eksportowego - Japonię. W ramach pierwszej transzy (w 2016 roku) zamówiono cztery egzemplarze, a w kolejnych rozszerzono zamówienie o kolejnych dziewięć sztuk. Są one eksploatowane z baz lądowych.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 comments on “Northrop Grumman z pierwszą transzą funduszy na francuskie E-2D Hawkeye”

  1. Pokładowe środki wczesnego ostrzegania to duży problem przed którym staną także użytkownicy F-35B i lekkich lotniskowców Włochy,Japonia,Korea, Wielka Brytania już rozwiązuje ten kłopot odpowiednio wyposażonymi Merlinami, w ich przypadku działa jeszcze lekcja z Farklandów zabrakło wtedy śmigłowców wczesnego ostrzegania co kosztowało drogo Royal Navy.

  2. Jurgen wydaje mi się że Rybitwa to raczej samolot patrolowy, zwalczania okrętów podwodnych, coś takiego bardziej jak P-8.
    Ale coś takiego jak Hawkeye bardzo potrzebne nasze skromne lotnictwo dużo by zyskało.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc