26 lipca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Lockheed Martin w sprawie zamówienia wyposażenia dodatkowego dla wielozadaniowych samolotów bojowych F-35A Lightning II przeznaczonych dla użytkowników eksportowych. Najprawdopodobniej chodzi o Norwegię oraz Polskę.
W ramach lipcowej umowy, o wartości 62,2 mln USD, producent dostarczy 190 spadochronów hamujących dobieg wraz z 56 zasobnikami kadłubowymi. Całość dostaw ma zostać zrealizowana do września 2025 roku – w momencie podpisania uruchomiono pierwszą partię funduszy w kwocie 31 mln USD. Jak wskazuje komunikat Departamentu Obrony, klientami na powyższe wyposażenie dodatkowe są państwa kupujące F-35 Lightning II w ramach procedury FMS oraz jako zagraniczny udziałowiec programu. Do powyższego opisu pasują dwa państwa: Norwegia oraz właśnie Polska. Pierwsze z nich, jest partnerem poziomu III – to właśnie Siły Powietrzne tego kraju są pierwszym użytkownikiem modułów ze spadochronem hamującym dobieg. Ma to związek z warunkami naturalnymi (m.in. możliwość oblodzenia pasów startowych). W przypadku Polski także zdecydowano się na opcję dodatkową w postaci zasobników ze spadochronami hamującymi - są one modułowe i można je zdemontować w każdej chwili.
Zestaw obejmujący spadochron hamujący jest także rozważany do instalacji na części amerykańskich F-35A Lightning II, szczególnie tych, które mają stacjonować na Alasce. Według deklaracji producenta, jego montaż nie powoduje zwiększenia skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego. W opinii pilotów F-35A zachowuje się stabilniej z wyciągniętym spadochronem niż F-16, co ma związek z szerszym rozstawem podwozia oraz wyższą masą. Opracowanie systemu było związane z wymaganiami norweskiego lotnictwa wojskowego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu