3 października redakcja ZBiAM otrzymała od koncernu Korea Aerospace Industries (KAI) jedno ze zdjęć samolotu FA-50PL Fighting Eagle, który znajduje się już na etapie montażu ostatecznego w zakładach producenta w Republice Korei.
Prace przy kolejnych, 36, maszynach w docelowej konfiguracji FA-50PL Block 20 są prowadzone w ramach umowy podpisanej we wrześniu 2022 roku. Zgodnie z zapisami kontraktu, dostawy mają rozpocząć się w listopadzie 2025 roku, jednak jak wskazał ostatnio wiceminister obrony narodowej Cezary Tomczyk mogą wystąpić opóźnienia sięgające do dziewięciu miesięcy.
Przy okazji publikacji zdjęcia, KAI przekazał kilka wyjaśnień dotyczących programu FA-50PL Fighting Eagle w Polsce. Jest to związane m.in. z narastającą presją medialną. Jak wskazuje producent, obecnie dostarczone samoloty FA-50GF są zintegrowane m.in. z pociskami powietrze-powietrze małego zasięgu AIM-9 Sidewinder starszej generacji (L/M/P/S), które nie są eksploatowane w Polsce. Wersja FA-50PL będzie mogła korzystać ze standardowych w Siłach Powietrznych AIM-9X. Dodatkowo prowadzone są prace mające nas celu integrację maszyn z pociskami powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM.
W przypadku uzbrojenia powietrze-ziemia, FA-50GF może korzystać z dostępnego w Polsce uzbrojenia – m.in. kierowanych bomb lotniczych GBU-38 JDAM czy pocisków AGM-65 Maverick. Co należy podkreślić, samolot ma za sobą udział w realnych działaniach bojowych, m.in. FA-50 należące do lotnictwa Filipin były wykorzystywane w walkach przeciwko islamskim rebeliantom na południu kraju.
Obecnie samoloty FA-50GF Fighting Eagle, w które wyposażona jest 23. Baza Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, służą do przeszkalania pilotów na nowy (dla nich) typ maszyny. Zgodnie z wymaganiami, docelowo, FA-50PL będą mogły służyć w roli samolotów wsparcia pola walki oraz ochrony przestrzeni powietrznej, będąc ważnym elementem uzupełniającym całe ugrupowanie bojowe polskiego lotnictwa taktycznego (FA-50, F-16, F-35).
Jak podkreśla KAI, konfiguracja FA-50PL Block 20, będzie najbardziej zaawansowaną odmianą samolotów powyższej rodziny (na obecnym etapie rozwoju konstrukcji). Jest to związane z zastosowaniem zaawansowanej stacji radiolokacyjnej RTX PhantomStrike, celownika nahełmowego Thales Scorpion, optoelektronicznego zasobnika obserwacyjno-celowniczego z możliwością laserowego podświetlenia celu Lockheed Martin Sniper czy integracji systemu wymiany informacji Data Link 16, dającego możliwość udziału w działaniach sieciocentrycznych.
Docelowo obsługa i utrzymanie samolotów FA-50 Fighting Eagle ma odbywać się w Polsce, gdzie centrum serwisowe ma powstać w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy. Co podkreśla strona koreańska, docelowo Polska będzie centrum utrzymania i produkcji rodziny FA-50 w całej Europie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu