reklama Helikon-Tex

Kielecka ofensywa Bella

Tegoroczny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach był, z całą pewnością, ważnym punktem działań marketingowych Bell Helicopter Textron – producenta, który za sprawą szerokiej gamy produktów, może zaoferować Polsce śmigłowce do różnorodnych zastosowań. 

W Kielcach zaprezentowano dwa wiropłaty - Bell 505 (mogący m.in. zastąpić szkolno-treningowe śmigłowce SW-4 Puszczyk), a także Bell 407GXi (w barwach Polcji, która zamówiła trzy egzemplarze). Dodatkowo na stoisku prezentowano także rozwiązania dla Sił Zbrojnych, które obecnie realizują trzy programy związane z modernizacją floty śmigłowcowej - Kruk, Perkoz oraz Kondor. Okazją do bliższej prezentacji proponowanych rozwiązań był lunch, który odbył się pierwszego dnia Salonu. 

W ramach programu Kruk, Bell Helicopter Textron oferuje Polsce śmigłowiec AH-1Z Viper – konstrukcja, opracowana pod wymagania US Marine Corps, została dotychczas sprzedana także do Bahrajnu oraz Republiki Czeskiej. Nowa generacja AH-1 jest odpowiedzią na wymagania współczesnego pola walki. Jej atutem jest choćby ograniczenie do minimum potrzeb zaplecza logistycznego, co może być ważne dla Polski – trudno wyobrazić sobie bowiem, że potencjalny agresor nie będzie chciał wyeliminować centrów obsługowych śmigłowców szturmowych. Co więcej, wobec możliwości działania w strefie powietrznej, w której nie występuje amerykańska dominacja powietrzna, AH-1Z Viper został zintegrowany z kierowanymi pociskami AIM-9 Sidewinder, które mogą zapewnić odpowiednią ochronę przed zagrożeniem w postaci śmigłowców bądź samolotów. 

W ramach programu Perkoz Bell stara się zainteresować Ministerstwo Obrony Narodowej wielozadaniowym śmigłowcem UH-1Y Venom. Jego atutem jest przede wszystkim połączenie łańcucha logistycznego z AH-1Z Viper. Co ważne, ten atut nie jest tylko ważny na polu walki – w dyskusji z przedstawicielami firmy Bell pojawiło się pytanie o ewentualną potrzebę restartu linii montażowej (ostatni zamówiony dla USMC UH-1Y Venom został już bowiem dostarczony przez producenta). Jak się okazuje, wykorzystanie wielu tych samych elementów co w AH-1Z Viper powoduje, że (choćby) dostawa ośmiu UH-1Y Venom do Republiki Czeskiej nie wymaga restartu (i dodatkowych kosztów) linii. 

Morski program Kondor, który budzi także zainteresowanie Bella, może być okazją do zaoferowania Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej wielozadaniowych śmigłowców Model 412. Tego typu rozwiązanie jest już wdrożone do eksploatacji w innych państwach świata. 

Co więcej, śmigłowcowe propozycje firmy Bell Helicopter Textron, nie zamykają się do trzech powyższych projektów. Strona amerykańska proponuje Polsce udział w programie budowy i rozwoju V-280 Valor oraz innych projektach w ramach FVL. Tego typu propozycja mogłaby pozwolić na zacieśnienie kooperacji przemysłowej, a w przyszłości umożliwić przejście na nową generację wielozadaniowych wiropłatów transportowych, które mogłoby zastąpić inne typy śmigłowców eksploatowanych w Siłach Zbrojnych. 

(Łukasz Pacholski) Foto: Bell Helicopter Textron

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullmagnifiercrossmenulisthighlightindent-increasesort-amount-asc