Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kanada odrzuca Super Hornety

Według mediów kanadyjskich, oferta Boeinga w przetargu na zakup następców dla CF-18A/B Hornet została odrzucona ze względu na niespełnianie wymagań. Fot. USAF

25 listopada media kanadyjskie, bazując na nieoficjalnych informacjach dochodzących z rządu tego kraju, poinformowały, że zespół zajmujący się wyborem nowego wielozadaniowego samolotu bojowego dla Sił Powietrznych tego kraju odrzucił ofertę amerykańskiego koncernu Boeing, która obejmowała F/A-18E/F Super Hornet.

Powodem tego kroku, nieoficjalnie, jest niespełnienie przez oferenta wymagań strony kanadyjskiej. Tego typu informacje zostały przekazane mediom przez trzy, niezależne od siebie, źródła rządowe. Ze względu na długi weekend panujący w Stanach Zjednoczonych (związany ze Świętem Dziękczynienia) producent nie skomentował dotychczas rewelacji prasy kanadyjskiej. W przypadku potwierdzenia, w finałowej rywalizacji pozostanie dwóch oferentów: Lockheed Martin (F-35A Lightning II) oraz Saab (JAS-39E/F Gripen). Wartość potencjalnego zamówienia to około 19 mld USD.

Ze względu na wymagania Kanady wydawało się, że tylko producenci amerykańscy będą w stanie spełnić wszystkie wymagania. Z tego powodu już we wcześniejszym okresie programu zakupu nowych samolotów bojowych wycofali się dwaj oferenci europejscy: Dassault oraz Eurofighter GmbH.

Kanada jest jednym z członków programu budowy samolotów Lockheed Martin F-35 Lightning II. Od 1997 roku rząd wpłacił ponad 600 mln USD, a w 2010 roku ówczesny premier tego kraju ogłosił zakup 65 samolotów F-35A Lightning II. Ta decyzja została anulowana po wyborach w 2015 roku - wówczas zaplanowano ogłoszenie wieloetapowego postępowania przetargowego, który pozwoliłby w sposób transparentny wybrać następcę dla obecnie eksploatowanych Boeing CF-18A/B Hornet. Ze względu na pilne potrzeby, rząd w Ottawie chciał zakupić niewielką liczbę F/A-18E/F Super Hornet – ostatecznie ten pomysł nie został zrealizowany, a Kanadyjczycy zakupili używane F/A-18A/B Hornet w Australii. Jednym z powodów tego kroku był spór handlowy dotyczący producentów samolotów pasażerskich z Kanady oraz Stanów Zjednoczonych - został rozstrzygnięty na korzyść firmy Bombardier w 2018 roku.

Według części komentatorów, obecne wykluczenie oferty Boeinga ma związek z przygotowaniem bezpiecznej otoczki przed ogłoszeniem zwycięstwa przez korporację Lockheed Martin, oferującą F-35A Lightning II.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc