Firma JFD zawarła kontrakt z grupą stoczniową Navantia na przeprowadzenie przeglądu projektu i oceny zgodności z założeniami okrętu ratownictwa podwodnego dla Marynarki Wojennej Królestwa Hiszpanii.
Navantia, hiszpańska państwowa grupa stoczniowa, jest na etapie kończenia wstępnego okrętu ratownictwa podwodnego BAM-IS (Buque de Acción Marítima de Intervención Subacuática, pol. morski okręt ratowniczy do prowadzenia prac podwodnych). Nowy BAM-IS zastąpi istniejącą jednostkę Neptuno (A20), która nie jest przystosowana do przyjmowania podwodnych systemów ratowniczych używanych przez siły morskie NATO. Kontrakt powierzył JFD odpowiedzialność za przeprowadzenie wstępnej oceny projektu, aby upewnić się, że BAM-IS będzie wolny od tej wady.
Krytycznym wymogiem jest, aby w przypadku awarii okrętu podwodnego (DISSUB, Distressed Submarine) dostępna była jednostka, na której można zainstalować sprzęt podwodnego systemu ratowniczego, a także zapewnić wsparcie w innych niezbędnych aspektach akcji ratowniczej. Brak odpowiedniej jednostki pływającej prawdopodobnie spowoduje opóźnienia, które mogą mieć katastrofalne skutki. Zgodnie z obecnymi założeniami, BAM-IS będzie w stanie pomieścić krytyczne międzynarodowe systemy ratowania okrętów podwodnych.
W październiku 2021 roku rząd w Madrycie zezwolił Ministerstwu Obrony na realizację kontraktu o szacunkowej wartości 166,46 mln EUR. Okręt zostanie zbudowany w stoczni Navantii w Puerto Real, która specjalizuje się w produkcji dużych jednostek. Do zadań przyszłego BAM-IS będzie należało: wspieranie nurkowań głębokowodnych, ratownictwo morskie i ratowanie uszkodzonych okrętów podwodnych, interwencje w razie wypadków i badanie wraków statków, a także nadzór i monitorowanie dziedzictwa podwodnego.
Firma JFD jest światowym liderem w dziedzinie ratownictwa podwodnego i systemów do nurkowań saturowanych. Opracowała ona również projekt takich systemów do polskiego okrętu ratowniczego projektu 570-II pod kryptonimem Ratownik. Niestety, po kilku latach bezowocnych negocjacji, program Ratownik został skasowany.
Jednostkę podobnej zbudują niedługo Włosi. Nowe okręty tego przeznaczenia pojawiły się też niedawno w Azji. Przykładami mogą być programy ich budowy w Republice Korei, czy choćby w Socjalistycznej Republice Wietnamu. W większości podobnych projektów, jako podwykonawca systemów do nurkowań czy ratowniczych, w tym załogowych pojazdów podwodnych, uczestniczy JFD.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu