6 kwietnia prasa indyjska poinformowała, że Hindustan Aeronautics Limited (HAL) oraz Israel Aerospace Industries (IAI) podpisali wstępne porozumienie dotyczące współpracy przy konwersji szerokokadłubowych samolotów pasażerskich do wersji tankowania powietrznego.
Powyższa inicjatywa ma związek z potrzebami Sił Powietrznych Indii, które od lat próbują zakupić nowe maszyny tej klasy. Zgodnie z deklaracjami HAL, umowa z IAI pozwoli na realizację prac na terenie Indii – dotychczas IAI jest jednym z kilku podmiotów dysponujących know-how w zakresie konwersji samolotów do roli militarnych maszyny transportowo-tankujących. Jednym z ostatnich sukcesów w tym segmencie była dostawa pojedynczego samolotu Boeing 767-200ER Siłom Powietrznym Kolumbii. Dodatkowo IAI jest certyfikowanym, przez koncern Boeing, podmiotem, który seryjnie prowadzi przebudowy samolotów 767 do wersji towarowych. Uzyskanie kompetencji w zakresie przebudowy może ułatwić rządowi Indii podjęcie decyzji, gdyż dotychczas zakładano, że dostawcą maszyn tej klasy mogą być tylko dostawcy zagraniczni.
Obecnie Siły Powietrzne Indii eksploatują sześć samolotów Illiuszyn Ił-78, jednak ze względu na wojnę rosyjsko-ukraińską, mogą wystąpić problemy związane z ich dalszą służbą. Dodatkowo rząd indyjski planuje wyleasingować nieokreśloną liczbę samolotów tankowania powietrznego od podmiotów cywilnych – miałyby pozwolić na podtrzymanie nawyków i szkolenie pilotów maszyn wojskowych zdolnych do tego rodzaju operacji. To z kolei pozwoliłoby na zaoszczędzenie dostępnych resursów Ił-ów-78 do zadań operacyjnych. Nie można wykluczyć, że HAL mógłby zakupić na rynku wtórnym odpowiednią liczbę samolotów pasażerskich i po poddaniu ich konwersji zaoferować Ministerstwu Obrony Indii na zasadach leasingu.
IAI w przeszłości oferował podobne rozwiązanie także Polsce. W ramach poszukiwań rozwiązań programu Karkonosze, zakładającego zakup samolotów klasy MRTT bądź usługi tego typu, jedną z propozycji izraelskiej firmy było nawiązanie współpracy przemysłowej z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 S.A. w Bydgoszczy. Powyższe zakłady, zdaniem przedstawicieli IAI, mogłyby uczestniczyć w konwersji samolotów Boeing 767 dla Polski – dotychczas, pomimo lat analiz, program Karkonosze nie wszedł do realizacji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu