21 lipca izraelska spółka Israel Aerospace Industries poinformowała, że zawarła z europejskim NATO-wskim odbiorcą kontrakt na dostawę samolotu ze specjalistycznym elektronicznym wyposażeniem zadaniowym. IAI nie doprecyzowało jednak ani o jaką maszynę chodzi, ani kto będzie odbiorcą samolotu o wartości 200 mln USD.
Israel Aerospace Industries (IAI) w swoim komunikacie posługuje się jedynie określeniem „samolot do zadań specjalnych”, który będzie przeznaczony do lotniczego rozpoznania elektronicznego, wczesnego ostrzegania i zbierania danych wywiadowczych strategicznego znaczenia. IAI przygotuje konwersję samolotu wybranego na nosiciela elektronicznego wyposażenia misyjnego, którego dostawcą będzie Elta Systems, czyli spółka-córka IAI. W swoim komunikacie IAI podkreśla techniczne zaawansowanie oferowanych przez Eltę systemów, m.in. stopień ich miniaturyzacji, niską masę urządzeń, nowoczesne oprogramowanie sterujące wykorzystujące najnowsze zdobycze na polu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Dzięki temu IAI/Elta oferuje budowę samolotów klasy C4ISR z wykorzystaniem dyspozycyjnych odrzutowców, jak np. amerykańskie samoloty Gulfstream G550 zamiast dużych maszyn będących konwersjami wojskowych samolotów transportowych lub pasażerskich liniowców.
IAI nie mówi, o jakie europejskie państwo NATO chodzi. Izraelska firma wymienia jedynie portfolio swoich samolotów klasy C4ISR. Składają się na nie: samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia (ang. AEW&C – Airborne Early Warning & Control) obejmujące modele ELW-2085, ELW-2090 i P600 – wszystkie wykorzystują nowoczesne cyfrowe aktywne anteny z fazowanym szykiem (AESA), także konforemne, zbudowane na półprzewodnikowej bazie elementowej z azotku galu (GaN); samoloty rozpoznania powierzchni ziemi/pola walki (AGS – Air to Ground Surveillance) ELI-3150 MARS2, ELI-3150 ISTAR, ELI-3150 i ELI-3120, z pierwszym z nich będącym najbardziej zaawansowaną konstrukcją wykorzystującą m.in. stację radiolokacyjną z cyfrową AESA pracującą w trybie syntetycznej apertury (SAR) z możliwością wykrywania i śledzenia celów ruchomych (GMTI) i inne wyposażenie do rozpoznania radioelektronicznego; morski samolot rozpoznawczy (MPA – Maritime Patrol Aircraft) ELI-3360, który dzięki wyposażeniu misyjnemu może wykonywać zadania poszukiwania i zwalczania jednostek nawodnych i podwodnych, patrolować wody terytorialne, wyłączną strefę ekonomiczną itd.; samoloty rozpoznania i walki radioelektronicznej (SIGINT/EW – Signal Intelligence/Electronic Warfare) ELI-3001 i ELI-3120.
Swoją informację IAI zilustrowała zdjęciem samolotu AEW&C ELW-2085 na bazie odrzutowca Gulfstream G550. ELW-2085 to najnowocześniejsze w swojej klasie rozwiązanie na rynku. Wykorzystuje dwuzakresowy system radiolokacyjny spółki Elta z czterema konforemnymi cyfrowymi aktywnymi antenami (AESA) pracującymi w centymetrowym paśmie S (przednia i tylna) oraz decymetrowym paśmie L (obie boczne), dzięki czemu ELW-2085 zapewnia dookólne pole obserwacji (360°) wokół samolotu, samolot nie ma pogorszonych charakterystyk aerodynamicznych, a ELW-2085 ma zdolność wykrywania celów o obniżonej sygnaturze radiolokacyjnej (tzw. stealth). Dotąd dwa takie samoloty kupiła Italia, która w ubiegłych latach sygnalizowała chęć zamówienia kolejnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pamiętajmy również jednak i o tym, iż oprócz Włoch, to maszyny IAI/ELTA ELW-2085, na bazie Gulfstream G550, są zakupione, oraz są używane przez Izraelskie Siły Lotnicze (IAF).