Agencja Materiałowa Szwedzkich Sił Zbrojnych (FMV, Försvarets materielverk) poinformowała o wyborze nowego samolotu szkolenia podstawowego dla szwedzkiego lotnictwa wojskowego. Zostanie nim popularny turbośmigłowy Grob G120TP, który otrzyma lokalne oznaczenie Sk 40.
Niemieckie samoloty G120TP będą następcami wysłużonych odrzutowych SAAB-ów 105 (Sk 60), wprowadzonych do wyposażenia Flygvapnet w 1967 r. Nowe maszyny będą służyć do szkolenia podstawowego pilotów, prowadzonego w szkole lotniczej Luftstridsskolan w Linköping Malmen.
Umowa obejmuje dostawę symulatora i wyposażenia do szkolenia naziemnego oraz siedmiu samolotów, z opcjami na kolejne. Ponadto Grob Aircraft zapewni pakiet serwisowy obejmujący naprawy oraz obsługi okresowe i główne. Pierwsze G120TP mają być dostarczone do Szwecji w maju 2022 r. w celu przeprowadzenia przez FMV prób dopuszczających do eksploatacji. Szkolenie pierwszych kandydatów na pilotów rozpocznie się według planu latem 2023 r.
W najbliższym czasie Flygvapnet czeka również wybór nowego odrzutowego samolotu szkolenia zaawansowanego, następcy Sk 60 w drugiej fazie kształcenia pilotów. Najbardziej prawdopodobnym kandydatem jest T-7A Red Hawk, budowany przez Boeinga w kooperacji ze szwedzkim Saabem. Jest to samolot zamówiony dla lotnictwa amerykańskiego, którego produkcja seryjna ruszyła w lutym bieżącego roku r.
Oblatany w 2010 r. Grob G120TP jest rozwinięciem samolotu szkolenia podstawowego G120A z napędem tłokowym (pierwszy lot w 1999 r.), używanego przez wojska lotnicze Argentyny, Kanady, Francji, Niemiec, Izraela i Kenii. Wariant G120TP jest napędzany silnikiem turbośmigłowym Rolls-Royce M250-B17F (moc 340 kW) z pięciołopatowym śmigłem; dla celów szkolenia ab initio moc silnika można ograniczyć do 240 kW.
Dwumiejscowy płatowiec jest konstrukcji kompozytowej, z miejscami pilotów obok siebie w obszernej kabinie. W skład wyposażenia wchodzą m.in. cztery wielofunkcyjne wyświetlacze EFIS Genesys Aerosystems, sterownice typu HOTAS, rejestratory danych FDR i głosu CVR oraz opcjonalny autopilot. Samolot jest dopuszczony do pełnej akrobacji z przeciążeniami g+6 do g-4. G120TP może być wyposażony w ultralekkie fotele katapultowe Martin Baker Mk17 (masa 37 kg), pozwalające na bezpieczne katapultowanie się w przedziale prędkości 111 do 462,5 km/h na wysokości 0 m do praktycznego pułapu samolotu.
Wariant turbośmigłowy zamówiła jako pierwsza w 2011 r. Indonezja, decydując się na zakup 30 sztuk. Kolejnymi nabywcami G120TP zostały Argentyna (10 szt.), Myanmar (20), Etiopia (6), Kenia (9), Meksyk (25), Jordania (16) i Ekwador (8). Znaczącym użytkownikiem jest Wielka Brytania, gdzie 23 należące do firmy Ascent samoloty oznaczone Prefect T.1 są eksploatowane w ramach programu UK Military Flying Training System, zapewniającego szkolenie podstawowe przyszłych załóg lotniczych Royal Air Force, Royal Navy i Army Air Corps. Z kolei w Stanach Zjednoczonych firma CAE prowadzi program szkoleniowy dla pilotów samolotów US Army, wykorzystując siedem G120TP. W styczniu 2021 r. pierwsze G120TP trafiły do ośrodka szkolnego w Goodyear w Arizonie w USA, gdzie służą do szkolenia podstawowego pilotów niemieckiej Luftwaffe. Maszyny pozostaną tam do końca 2023 r., później kształcenie podstawowe zostanie przeniesione do Niemiec.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu