17 marca media francuskie poinformowały, że Ministerstwo Sił Zbrojnych Republiki Francuskiej złożyło swojemu niemieckiemu odpowiednikowi propozycję wypożyczenia samolotów patrolowych Breguet Atlantique 2, które mogłyby zastąpić obecnie używane Lockheed Martin P-3C Orion.
Głównym powodem złożenia propozycji są potrzeby sprzętowe niemieckiego lotnictwa morskiego, które zdecydowało się na przedwczesne wycofanie ze służby P-3C Orion. Oferta francuska jest drugą, która została upubliczniona w ostatnich dniach – przypomnijmy, amerykański Departament Stanu wydał zgodę na sprzedaż do Niemiec pięciu samolotów Boeing P-8A Poseidon. W przypadku oferty francuskiej mowa o czterech maszynach używanych, które zostałyby zmodernizowane do standardu STD 6, który obejmuje montaż stacji radiolokacyjnej Thales Searchmaster z anteną AESA, nowego systemu analizy danych z boi hydroakustycznych Thales, zabudowy kabiny pilotów oraz operatorów, instalacji optoelektronicznej głowicy Wescam MX-20.
Obecnie Francuzi modernizują osiemnaście samolotów Breguet Atlantique 2, proces ma zakończyć się do końca 2024 roku. Dodatkowo w rezerwie zostaną cztery egzemplarze – prawdopodobnie te, które są oferowane Republice Federalnej Niemiec.
Rząd w Paryżu jasno wskazuje, że zakup przez Berlin samolotów patrolowych produkcji amerykańskiej (Boeing P-8A Poseidon) może spowodował wstrzymanie i zerwanie współpracy francusko-niemieckiej w programie MAWS, którego celem jest wdrożenie do służby około 2030 roku, nowej generacji samolotu patrolowego bazowania lądowego. Głównym kandydatem jest koncern Airbus z samolotem rodziny A320neo, który mógłby przejść podobną przebudowę jak Boeing 737NG do P-8A Poseidon.
Obok oferty rządów Stanów Zjednoczonych oraz Francji, Niemcy analizują możliwość zakupu samolotów produkcji europejskiej. Mowa o Airbus Airbus C295MPA oraz Rheinland Air Services ATR-72MPA.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
jakby Niemcy chcieli stare samoloty, to by latali dalej P-3C Orion
Propozycja Francuzów nie może dziwić, zakup P-8 przez Niemcy pogrzebie patrolowego Airbusa.
Francja nie chce stracić źródła finansowania