Wówczas Kongres Stanów Zjednoczonych, w obawie o możliwość wycieku tajnych informacji, zdecydował się o przeznaczeniu środków finansowych pozwalających na zmagazynowanie maszyn w odosobnionym miejscu – bazie Tonopah, znajdującej się w Strefie 51 w stanie Nevada. Samoloty trafiły do hangarów i od czasu do czasu były widziane w powietrzu, był to wynik utrzymywania ich w stanie zdatności do lotu. Ogółem w Nevadzie znajdują się 52 samoloty.
Wyprodukowane w latach 80. XX wieku i pokazane światu pod koniec „Zimnej Wojny” F-117A Nighthawk stały się symbolem amerykańskiej dominacji w powietrzu w latach 90. oraz na początku bieżącego wieku. Ich wycofanie z eksploatacji jest powiązane z zestrzeleniem jednego samolotu przez Serbów w 1999 roku, a także rozwojem technik stealth. Dzięki nim wdrożono do produkcji samoloty nowej generacji – bombowce strategiczne B-2A Spirit, myśliwskie F-22A Raptor oraz wielozadaniowe F-35 Lightning II. To właśnie dwa ostatnie typy spowodowały, że Kongres zdecydował się na autoryzowanie wycofania w 2008 roku, pozwoliło to bowiem na przekierowanie około 1 mld dolarów rocznie na finansowanie powyższych programów. Obecnie przyszłość F-117A Nighthawk może ograniczyć się do przebazowania do składowiska AMARG, gdzie będą systematycznie utylizowane i złomowane.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu