Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Eurosatory 2022: Leopard 1A5 z wieżą Cockerill 3105

W ramach modernizacji konieczne było podniesienie stropu kadłuba w rejonie przedziału bojowego. Fot. Andrzej Kiński

Podczas paryskiej wystawy przemysłu obronnego Eurosatory 2022 belgijska firma John Cockerill zaprezentowała propozycję modernizacji czołgów Leopard 1, opartą o eks-belgijski wóz Leopard 1A5BE.

Zasadniczym elementem modernizacji jest zastąpienie oryginalnej niemieckiej wieży nową, produkcji John Cockerill. Wieża Cockerill 3105 jest najcięższą z konfiguracji, jaką można zbudować na bazie modułowych wież Serii 3000. Wieża ma konstrukcję aluminiową i uzbrojona jest w 105 mm armatę Cockerill HP o bruzdowanym przewodzie lufy. Armata zasilana jest za pomocą automatu ładowania, którego podręczny magazyn mieści 12 lub 16 naboi, zależnie od wariantu. Poza standardową amunicją, działo może strzelać przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Falarick 105, opracowanymi przez firmę John Cockerill we współpracy z ukraińską firmą GKB „Łucz”. Uzbrojenie pomocnicze stanowi sprzężony z armatą 7,62 mm km i, ewentualnie, uzbrojenie dodatkowe rozmieszczone na stropie wieży. Poważną zaletą wieży jest możliwość naprowadzania uzbrojenia w pionie w wyjątkowo dużym zakresie kątów, od -10° do 42°. Uzbrojenie jest stabilizowane w obu płaszczyznach. Wieża ma nowoczesny system kierowania ogniem, mogący pracować w trybie hunter-killer. Maksymalne opancerzenie wieży odpowiada poziomowi 5 wg STANAG 4569A. Obsługę stanowi dwóch żołnierzy. Do tej pory Cockerill 3105 została zintegrowana m.in. z podwoziem NGAFV singapurskiej firmy ST Kinetics (we współpracy z amerykańską firmą SAIC, powstały w ten sposób czołg lekki był oferowany US Army w programie MPF), niemieckim kto GTK Boxer i z indonezyjskim lekkim czołgiem Harimau (także pod nazwą Kaplan MT, opracowany przez indonezyjską firmę PT Pindad we współpracy z turecką firmą FNSS), a także indonezyjską kanonierką X18 (opracowana przez konsorcjum złożone z firm PT Pindad, PT Lundin i John Cockerill) – dwa ostatnie typy weszły do produkcji.

Firma John Cockerill podczas Eurosatory zaproponowała modernizację starych czołgów Leopard 1. Widoczny relatywnie duży dodatni kąt podniesienia działa. Fot. Łukasz Prus

W celu instalacji nowej wieży kadłub przeszedł modyfikację. Konieczne było najwyraźniej podwyższenie kadłuba w rejonie instalacji wieży, przez co powstała charakterystyczna dospawana nadbudówka, stanowiąca postument dla pierścienia oporowego wieży. Po modernizacji czołg waży 37 ton (Leopard 1A5 42 tony), dzięki czemu nie ma problemu wzrostu masy (jest ona wręcz mniejsza), stanowiącego niejednokrotnie wręcz zagrożenie dla modernizowanego pojazdu.

Leopardy 1 ciągle są użytkowane przez kilka państw: Brazylię, Chile, Ekwador, Turcję i Grecję. To ostatnie państwo niedawno deklarowało zamiar modernizacji co najmniej części posiadanych wozów.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc