3 stycznia koncern Boeing poinformował o podpisaniu kontraktu z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych w sprawie produkcji i dostawy partii fabrycznie nowych ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook do Egiptu.
Powyższy kontrakt ma wartość 426 mln USD i będzie realizowany poprzez procedurę FMS. Nie można wykluczyć, że większość funduszy będzie pochodzić z budżetu Stanów Zjednoczonych – od lat Egipt należy do jednego z największych odbiorców amerykańskich funduszy pomocy wojskowej i poprzez procedurę FMF dokonuje systematycznych zakupów uzbrojenia w tym kraju. Nowe CH-47F Chinook mają pozwolić na zapoczątkowanie procesu wymiany sprzętowej – obecnie egipskie lotnictwo eksploatuje około 19 śmigłowców CH-47D Chinook, które są wykorzystywane do zadań transportowych oraz ratownictwa bojowego CSAR. Większość z nich ma ciekawą historię – zostały zmontowane na licencji we Włoszech (w konfiguracji CH-47C) i miały zostać dostarczone do Iranu. Po upadku szacha w 1979 roku pozostały w rękach zakładów Elicopteri Meridionali – piętnaście z nich zostało odkupionych przez Egipt i dostarczone w I połowie lat 80. XX wieku. Na przełomie wieków dokupiono niewielką partię CH-47D w Stanach Zjednoczonych, a w 2003 roku rozpoczęto modernizację CH-47C do nowego standardu.
Amerykański Departament Stanu autoryzował sprzedaż 23 śmigłowców w maju 2022 roku. Wraz z pakietem dodatkowym miały kosztować do 2,6 mld USD. Nie można wykluczyć, że w ciągu najbliższych lat Egipcjanie będą zamawiać kolejne maszyny tej rodziny.
Komunikat Boeinga zbiega się w czasie z informacjami Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, który ogłosił zawarcie umowy na dostawę nieokreśloną liczbę CH-47F Chinook 23 grudnia 2022 roku. Powyższa, ramowa, umowa miała maksymalną wartość 497,1 mln USD i ma obowiązywać do końca 2025 roku. Co ważne, w grudniu nie uruchomiono finansowania – być może stosowny komunikat Departamentu Obrony zostanie ogłoszony w najbliższych dniach.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu