3 maja koncern Airbus poinformował o dostarczeniu drugiego egzemplarza lekkiego samolotu transportowego C-295MW do Sił Powietrznych Indii.
Maszyna dołączy do pierwszego C-295MW, który trafił do użytkownika we wrześniu 2023 roku. Zgodnie z zapisami kontraktu, z zakładów Airbusa w Sewilli do Indii trafi szesnaście egzemplarzy (do sierpnia 2025 roku), a kolejnych 40 zostanie zmontowanych na licencji w zakładach Tata Advanced Systems Limited w Indiach. Dostawy z powyższej linii zostaną zapoczątkowane we wrześniu 2026 roku i pozwolą na zastąpienie obecnie eksploatowanych lekkich samolotów transportowych Hawker Siddeley HS 748.
Rynek indyjski może przynieść programowi dodatkowe zamówienia. W lutym bieżącego roku rząd tego kraju zatwierdził projekt zakupu piętnastu kolejnych C-295MW, które mają trafić do Straży Wybrzeża (dziewięć) oraz lotnictwa morskiego (sześć) w konfiguracji samolotów patrolowych bazowania lądowego. Nie można wykluczyć, że kontrakt zostanie zawarty jeszcze w bieżącym roku.
Poza Indiami innym, potencjalnym, rynkiem na którym C-295 jest już obecny, a który może uzyskać nowe zamówienia, jest Arabia Saudyjska. Według części informacji, producent i Ministerstwo Obrony tego kraju prowadzą rozmowy dotyczące ewentualnej sprzedaży nieokreślonej liczby maszyn w konfiguracji C-295MPA. Ma to związek z sukcesem w Hiszpanii, a także planami Indii.
Jak wskazuje europejski producent, dotychczas dostarczono ponad 220 egzemplarzy, które łącznie wylatały ponad 610 tys. godzin. Liczba zamówionych maszyn, w bieżącym roku, dotarła do 300 sztuk. Ważnym punktem przemysłowym projektu są zakłady Airbus Poland S.A. w Warszawie, gdzie powstaje ponad 40% płatowca każdego egzemplarza. Dodatkowo utworzono tam centrum serwisowe, z którego korzysta Polska oraz inni użytkownicy z Europy oraz innych kontynentów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu