22 lutego rosyjska agencja informacyjna Interfaks-AWN poinformowała o trwających dostawach do Zjednoczonych Emiratów Arabskich rosyjskich kołowych pojazdów wysokiej mobilności Szaman.
Pierwszą umowę na dostawę Szamanów do ZEA podpisano w trakcie wystawy IDEX 2019. Nigdy nie ujawniono liczby zamówionych pojazdów, ani innych szczegółów kontraktu. Użytkownikiem Szamanów w ZEA ma być tamtejsza policja (czy szerzej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych). Szamany służą do patrolowania przygranicznych górzysto-pustynnych bezdroży, jak i prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych na pustyni czy podobnych w przypadku wystąpienia okresowych powodzi, osunięć gruntu itp.
Podczas targów IDEX 2021 Interfaks-AWN zacytował rosyjskiego ministra przemysłu i handlu Dienisa Manturowa, który przyjechał do ZEA, aby podpisać z gospodarzami szereg dwustronnych umów gospodarczych. Manturow jest źródłem informacji o trwających do ZEA dostawach Szamanów. Niewykluczone, że nowe zamówienia mają związek z pokazanym w tym roku wariantem medycznym Szamana (ambulansem), którego egzemplarz można było obejrzeć na stoisku spółki Streit Group, której główna siedziba jest w emiracie Ras Al-Chajma. Być może oznacza to jakiś zakres lokalizacji produkcji Szamanów. W ubiegłych latach Streit Group kupiło licencję na wozy WPK GAZ-2330 Tigr, produkowane jako Falcon-APC. Konstrukcję Tigra wykorzystano także w ZEA jako bazę do produkcji lokalnego lekko opancerzonego pojazdu 4×4 Nimr/Nimr II.
Wystawowy Szaman w wersji ambulansu brał też udział w jazdach terenowych w ZEA. Manturow powiedział, że rosyjskie firmy dostarczają też wyposażenie medyczne ambulansu (m.in. elektrokardiograf, przenośny respirator, lampę bakteriobójczą UV). Według spółki AwtoRos dostawy do ZEA obejmują Szamany w wersji pasażerskiej (patrolowej), poszukiwawczo-ratowniczej (medycznej) i sztabowej.
Producentem wozów Szaman jest rosyjska spółka AwtoRos z zakładem produkcyjnym w miejscowości Nowozawidowskij w obwodzie twerskim. Szaman to pojazd transportowo-pasażerski, jako taki nie jest opancerzony. Szaman, określany w Rosji mianem wszędołazu, skonstruowano z myślą o pokonywaniu grząskiego terenu o niskiej spoistości gruntu – zaśnieżonego czy podmokłego. Zapewniają to koła Szamana z terenowymi niskociśnieniowymi oponami AwtoRos X-Trim (1200/600×21) lub Max-Trim HC 4 (1300/700×21 LT) o dużej średnicy i zarazem powierzchni styku. Osiem takich kół w układzie 8×8 z blokadami mechanizmu różnicowego skutecznie obniża nacisk jednostkowy na podłoże, dzięki czemu Szaman nie zapada się w śniegu, błocie albo w piasku na pustynnych wydmach. Wszystkie osie Szamana są skrętne, co ułatwia manewrowanie pojazdem. Jednocześnie wymiary i konstrukcja Szamana spełniają warunki homologacyjne konieczne do korzystania z dróg publicznych.
Szaman ma 6300 mm długości, 2700 mm wysokości (linia dachu), 2500 mm szerokości. Masa pojazdu wynosi 4800 kg, ładowność 1500 kg (1000 kg w terenie grząskim). Napędem jest 4-cylindrowy 3-litrowy turbodiesel Iveco F1C 3.0 TD o mocy 146 KM przy 350 Nm momentu obrotowego. Skrzynia biegów to ZF 6 S 400. Układ kierowania jest elektromechaniczny. Prędkość maksymalna to 70 km/h. Szaman może pokonywać wzniesienia o kącie nachylenia 45°, a trawersować do 47°. Szaman jest pojazdem amfibijnym, odpowiednią wyporność zapewniają opony, a napędem jest dołączana z tyłu śruba, nadająca w wodzie prędkość 7 km/h. Zbiornik paliwa ma pojemność 260 l (spalanie 25 l/100 km). Szaman w wersji pasażerskiej (w zależności od aranżacji wnętrza) zabiera osiem lub 12 osób plus kierowca. Dostępna jest też 4-osobowa kuszetka. Cena detaliczna Szamana w Rosji zaczyna się od 10,54 mln RUB (ok. 116 616 EUR).
Zdjęcia AwtoRus.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu