7 marca koncern Boeing poinformował o podpisaniu umowy, o wartości 285 mln USD, w sprawie dostawy pierwszej transzy seryjnych wielozadaniowych śmigłowców MH-139A Grey Wolf. Ich dostawy mają rozpocząć się w 2024 roku.
Pierwsza partia produkcyjna obejmuje trzynaście egzemplarzy wraz z pakietem wsparcia fabrycznego. Maszyny dołączą do czterech przedseryjnych MH-139A Grey Wolf, które były wykorzystywane do prób oraz certyfikacji. W sierpniu 2022 roku zostały formalnie dostarczone użytkownikowi – US Air Force i trafiły do bazy Duke Field na Florydzie, gdzie są prowadzone testy operacyjne oraz przygotowywanie procedur użycia. Łącznie, w ramach programu planowany jest zakup 84 egzemplarzy MH-139A Grey Wolf, które zastąpią w linii obecnie eksploatowane Bell UH-1N Huey. Głównym zadaniem stojącym przed flotą MH-139A jest zabezpieczenie infrastruktury wyrzutni międzykontynentalnych pocisków balistycznych, a także transportu ważnych osobistości. Dodatkowo mają wspierać służby poszukiwawczo-ratownicze w stanach Montana, Wyoming, Północna Dakota, Kolorado oraz Nebraska. Część floty ma stacjonować w Japonii.
Niejako w cieniu prób i testów, a także pierwszego kontraktu produkcyjnego na 13 nowych MH-139A, Departament Obrony poinformował, że warsztaty remontowe FRCE (Fllet Readiness Center East) mieszczące się w bazie Cherry Point w stanie Karolina Północna zostały certyfikowane jako główne centrum serwisowe dla MH-139A Grey Wolf w strukturach amerykańskich sił zbrojnych. Powyższa decyzja została upubliczniona 6 marca.
MH-139A Grey Wolf to wynik kooperacji koncernów Boeing oraz Leonardo. Konstrukcja bazuje na wielozadaniowym śmigłowcu AW139 – w ramach podziału prac, Leonardo realizuje proces montażu ostatecznego bazowego wiropłata w zakładach w Filadelfii, a później jest on dostarczany do Boeinga (także w Filadelfii) w celu montażu wyposażenia militarnego zgodnego z wymaganiami użytkownika. Dla programu AW139 zdobycie kontraktu w Stanach Zjednoczonych to największy sukces marketingowy w segmencie wojskowym. Dotychczas koncern Leonardo dostarczył klientom na całym świecie ponad 1130 egzemplarzy, z czego około 25% trafiło do sił zbrojnych państw świata. Ważnym elementem programu są należące do koncernu Leonardo zakłady WSK PZL Świdnik S.A., które są głównym dostawcą struktur kadłubowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu