26 lutego firma DAF Trucks N.V. poinformowała o zawarciu umowy z Siłami Zbrojnymi Królestwa Belgii na dostawę i serwis 879 samochodów ciężarowych CF Military z napędem na wszystkie koła. Pierwsze pojazdy mają trafić do użytkowników w 2022 r., a ostatnie w 2025 r.
Wśród 879 aut z gamy CF znajdzie się 636 dwuosiowych ciężarówek z napędem 4×4 do typowych zadań transportowych i 243 ciężarówki czteroosiowe 8×8, które posłużą jako baza do zabudów, m.in. jako nośniki wywrotek, hakowych systemów załadowczych czy żurawi.
Przy opracowywaniu i produkcji wojskowych samochodów CF firma DAF ściśle współpracuje z czeską firmą Tatra Trucks, co skutkuje zastosowanie w nich podwozia z niezależnym zawieszeniem i centralną rurą nośną. Faktycznie bowiem CF Military to bowiem Tatra Force/Phoenix komercjalizowana – zgodnie z naszymi przypuszczeniami – jako właśnie DAF. Daje to modelowi CF Military doskonałe możliwości terenowe – bardzo wysoką mobilność taktyczna i wyjątkowy komfort kierowcy, nawet podczas jazdy w najtrudniejszym terenie.
Ciężarówki są napędzane silnikami PACCAR MX-11 (4×4) i MX-13 (8×8) o pojemnościach 10,8 i 12,9 litra oraz mocach 300 kW/410 KM i 340 kW/460 KM. Ponadto DAF wybrał firmę HIAB jako dostawcę wszystkich systemów hakowych i żurawi przeładunkowych oraz czeską VS-Mont jako dostawcę zabudów wywrotek. Nadwozia Cargo będą produkowane przez Porgest. W sumie 352 pojazdy dla Belgii będą wyposażone w najnowszą integralnie opancerzoną kabinę, dostarczoną przez Tatra Defence Systems.
Produkcja cywilnych kabin do militaryzacji ciężarówek CF Military odbędzie się w fabryce kabin DAF w Westerlo w Belgii. Silniki pochodzić będą z fabryki silników DAF w Eindhoven w Holandii. Podwozia będą produkowane w fabryce Tatry w Czechach. Serwis zabezpieczą zaś dealerzy DAF-a – pełen serwis ciężarówek CF Military dla Sił Zbrojnych Belgii może być zrealizowany przez sieć dealerów DAF z 27 lokalizacjami w Belgii i ponad 1100 na całym świecie. Globalna organizacja dealerów DAF jest wspierana przez firmę PACCAR Parts w celu zapewnienia pełnej dostępności części. Harry Wolters – prezes DAF Trucks – skomentował „Jesteśmy bardzo dumni, że otrzymaliśmy to prestiżowe zamówienie od Sił Zbrojnych Belgii. Ponieważ nasza ultranowoczesna fabryka kabin i osi znajduje się w Westerlo, uważamy Belgię za nasz rynek macierzysty, co sprawia, że to zamówienie jest dla nas bardzo cenne. Wraz z modelami wojskowymi CF zaoferujemy Siłom Zbrojnym Belgii szereg unikatowych ciężarówek, dzięki którym w każdych okolicznościach mogą doskonale wykonywać swoje odpowiedzialne zadania”.
Dzięki komercjalizacji Tatry pod własną marką DAF zdecydowanie zwiększa szansę sprzedaży aut dla rodzimych sił zbrojnych, które od 20 lat w tej kategorii stawiają na Scanię. A pod względem właściwości terenowych Tatra Phoenix bije ją na głowę.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Jeśli te DAF-y będą miały faktycznie podwozia Tatry z ramą rurową, to już współczuję belgijskim mechanikom. Tak ciężkiego przypadku w serwisie, jak Tatra to nie ma. Sam naprawiam te cudaki w jednostce i w porównaniu do Jelczy 662, Tatra to jest męczarnia. Wszystko przez tę ramę rurową. Jakościowo Tatra to jest bardziej socjalizm niż zachód. Oczywiście piszę o 815 z serii Armax i Terrno1.