Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Brytyjskie Siły Zbrojne planują wycofanie kolejnych typów uzbrojenia

Brytyjskie Siły Zbrojne zamierzają do 2030 r. wycofać wiele typów uzbrojenia i sprzętu. Niektórzy sugerują, że znalezienie ich następców może być problemem dla niewydolnej administracji. Na zdjęciu samobieżny zestaw przeciwlotniczy Stormer Starstreak. Fot. Crown Copyright/sierż. Mark Webster

19 lutego James Cartlidge (Partia Konserwatywna), sekretarz stanu ds. zamówień obronnych w brytyjskim Ministerstwie Obrony, ujawnił listę uzbrojenia planowanego do wycofania przez British Armed Forces do 2030 r.

Informacja jest elementem odpowiedzi na interpelację poselską Johna Healeya (Partia Pracy) z 22 stycznia tego roku. Zgodnie z odpowiedzią Cartlidge'a, do 2030 r. wycofane zostaną: 155 mm haubicoarmaty samobieżne AS90, 105 mm lekkie ciągnione haubice L118, pojazdy gąsienicowe rodziny CVR(T), bojowe wozy piechoty FV510 Warrior, wszędołazy BV 206, a także pojazdy MRAP: Mastiff, Ridgeback, Wolfhound i Foxhound. Zakończona zostanie także liniowa eksploatacja pojazdów sił specjalnych Jackal i Coyote, niektórych typów pojazdów wsparcia, niezmodernizowane czołgi Challenger 2 i śmigłowce rodziny Puma. W zamian wdrożone mają zostać: nowy średni śmigłowiec (program New Medium Helicopter), czołgi Challenger 3, kołowe wozy bojowe Boxer MIV, bojowe wozy rozpoznawcze rodziny Ajax, nowe lekkie platformy kołowe itd.

Brytyjscy komentatorzy wskazują, że niektóre z przewidywanych do wycofania typów uzbrojenia i sprzętu mogą nie doczekać się bezpośrednich następców. Nauczeni praktyką modernizacji Brytyjskich Sił Zbrojnych wskazują, że już dziś wiadomo, że czołgów w przyszłości będzie mniej (z 227 Challengerów 2 modernizacji do standardu Challenger 3 poddanych zostanie tylko 148), zaś inne programy najprawdopodobniej będą opóźnione. Przykładowo program nowych gąsienicowych pojazdów rozpoznawczych rodziny Ajax (następcy CVR(T)) obecnie jest opóźniony o około sześć lat, a osiągnięcie przez nie wstępnej gotowości operacyjnej, o ile problemy techniczne zostaną rozwiązane, przewidywane jest na drugą połowę 2025 r. Tymczasem Ajaxy miały wejść do służby w 2018 r. Nauczeni doświadczeniem brytyjscy komentatorzy obawiają się podobnych opóźnień lub innych problemów podczas realizacji przyszłych programów modernizacyjnych, głównie wynikających z rozbuchanej biurokracji.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc