18 października Royal Air Force poinformowały, że pierwszy egzemplarz samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-7A Wedgetail Mk 1 przeszedł proces naniesienia docelowej powłoki malarskiej.
Powyższe wydarzenie świadczy o postępach prób w locie, które zapoczątkowano 20 września. W celu naniesienia docelowej połówki maszyna została przebazowana z Birmingham na lotnisko London Southend w hrabstwie Essex. Po zakończeniu procesu samolot powrócił (18 października) do Birmingham w celu kontynuacji prac związanych z przebudową i dostawą do użytkownika.
Docelową bazą trzech brytyjskich E-7A Wedgetail Mk 1 będzie Lossiemouth w Szkocji, gdzie znajduje się m.in. odpowiednia infrastruktura zbudowana na potrzeby samolotów Boeing P-8A Poseidon. Pierwszy brytyjski egzemplarz bazuje na używanym 737-700, który został wyprodukowany w 2010 roku. Do czerwca 2019 roku były wykorzystywany jako czarterowa maszyna w konfiguracji VIP. W ramach realizacji umowy z Wielką Brytanią Boeing odkupił egzemplarz w czerwcu 2019 roku, a do w celu konwersji do nowej roli w Birmingham trafił w styczniu 2021 roku. W brytyjskim programie są wykorzystywane dwa używane 737-700 – przyszły WT002 także bazuje na maszynie pochodzącej z cywilnego rynku wtórnego. Powyższy zabieg pozwolił na ograniczenie kosztów całego projektu.
Początkowo Brytyjczycy zakładali zakup pięciu samolotów E-7A Wedgetail Mk 1, jednak w wyniku cięć budżetowych (w 2021 roku) liczbę zredukowano do trzech. Nie można wykluczyć, że wobec zmian geopolitycznych w Europie Londyn podejmie decyzję o dokupieniu dwóch kolejnych – dzięki decyzjom NATO oraz Stanów Zjednoczonych linia montażowa E-7A Wedgetail będzie żywa przez dłuższy czas.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu