12 grudnia Siły Powietrzne Brazylii poinformowały, że 9 grudnia w zakładach koncernu Airbus w hiszpańskiej Sewilli odbyła się uroczystość przekazania trzeciego i jednocześnie ostatniego samolotu poszukiwawczo-ratowniczego C-295M.
Maszyna dołączy do dwóch pozostałych egzemplarzy, które stanowią wyposażenie 2. Eskadry 10. Grupy Lotniczej stacjonującej w bazie lotniczej Campo Grande w południowej części kraju. Samoloty zostały zamówione w styczniu 2017 r. jako druga transza C-295, łącznie Força Aérea Brasileira dysponuje 15 egzemplarzami (12 transportowych klasyfikowanych jako C-105A, a także trzy poszukiwawczo-ratownicze SC-105A). Dostawy SC-105A rozpoczęły się w styczniu 2018 r., kiedy producent przekazał pierwszy egzemplarz, drugi trafił do użytkownika w 2019 r., a zgodnie z zapisami kontraktu trzeci miał dołączyć do końca bieżącego roku.
Maszyna otrzymała stację radiolokacyjną, optoelektroniczną głowicę obserwacyjną, a także sondę do uzupełniania paliwa w locie przy pomocy giętkich przewodów tankujących, używanych standardowo przez Força Aérea Brasileira. Obok zadań poszukiwawczo-ratowniczych SC-105A wykonują transport medyczny, a także służą do wsparcia operacji humanitarnych i ochrony granicy z Boliwią i Paragwajem.
Potencjał 2. Eskadry 10. Grupy Lotniczej ukierunkowany jest na realizację zadań poszukiwawczo-ratowniczych na terenie całego kraju i kontynentu. Obok samolotów SC-105A jednostka eksploatuje bowiem standardowe C-105A, a także śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze Sikorsky UH-60L Black Hawk.
Brazylia jest jednym z czterech państw Ameryki Południowej, które używają samolotów rodziny Airbus C-295. Wersja poszukiwawczo-ratownicza, zbudowana na zamówienie tego państwa, stała się także podstawą w przetargu FWSAR w Kanadzie, gdzie Airbus zdobył zamówienie na 16 maszyn poszukiwawczo-ratowniczych, znanych pod lokalnym oznaczeniem CC-295 Kingfisher. Ważnym elementem jest także fakt, że dostawcą komponentów kadłuba i wyposażenia są należące do koncernu Airbus zakłady PZL Warszawa-Okęcie S.A..
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Dobrze trzeba ocenić współpracę Airbusem w Warszawie, do pełni szcześcia brakuje porządnej promocji Orlika to teraz ich samolot szkoda że nie chcą na nim zarobić mimo że Airbus nic podobnego nie produkuje, z tym działem śmigłowcowym -cóż im się bardzo podoba chyba sytuacja na polskim rynku.