31 marca Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii ogłosiło, że dostawcą kołowych transporterów opancerzonych dla armii brytyjskiej będzie międzynarodowe konsorcjum Artec, które produkuje i promuje rodzinę Boxer.
Według decyzji Londynu, Brytyjczycy dołączą do konsorcjum i będą negocjować bezprzetargowy zakup Boxerów dla własnych sił zbrojnych – pierwsze z nich mają zostać dostarczone w 2023 roku. Szczegóły mają zostać upublicznione po zakończonych negocjacjach pomiędzy Ministerstwem Obrony oraz agencją OCCAR. Tym samym historia zatoczy koło, gdyż brytyjskie firmy były jednymi z założycieli konsorcjum Artec i uczestniczyły w projektowaniu Boxerów w latach 1999-2004. W tym czasie w Wielkiej Brytanii powstało dwanaście prototypów, które przeszły różnorodne próby operacyjne.
Ponowne przyłączenie do konsorcjum Artec ma przynieść brytyjskiemu sektorowi obronnemu 60% wartość produkcji, dodatkowo 100% udziałów w montażu pojazdów przeznaczonych dla Brytyjczyków. Głównymi partnerami mają być BAE Systems oraz Person Engineering, a także koncern Thales. Boxery mają stanowić wyposażenie dwóch brygad zmechanizowanych – obok Boxera Londyn rozważał także inne, dostępne na rynku, konstrukcje: francuski VBCI, fiński AMV X, a także singapurski Terrex. Umowa ma mieć potencjalną wartość około 3 mld funtów.
Boxer powstał w ramach międzynarodowego (brytyjsko-niemiecko-holenderskiego) konsorcjum Artec, którego celem było opracowanie kołowego transportera opancerzonego XXI wieku. Po wycofaniu się Brytyjczyków był realizowany siłami pozostałych partnerów. Przez wiele lat Artec nie mogło zdobyć zleceń eksportowych, jednak w ostatnich miesiącach sytuacja zmieniła się diametralnie – Boxer został sprzedany na Litwę, a także został wybrany przez Słowenię i Australię.
(ŁP) | Foto: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu