Od drugiej połowy maja w brytyjskich mediach cyklicznie pojawiają się informacje o katastrofalnym stanie realizacji programu Scout SV, a więc pozyskania następcy rodziny pojazdów rozpoznawczych CVR(T) dla British Army.
Dostarczone bojowe wozy rozpoznawcze mają odznaczać się bardzo złą ergonomią. Źle wytłumione wnętrze pojazdu ma wpływać na pojawianie się czasowych problemów ze słuchem u członków załóg (tzw. szumy uszne), zaś zbyt silne wibracje powodują nudności, a nawet urazy fizyczne. Onegdaj odnotowanie tych problemów poskutkowało kilkumiesięczną przerwą w realizacji badań (od listopada ub.r. do marca br.), a obecnie czas przebywania załóg wewnątrz Ajaxa ograniczony jest do zaledwie 105 minut ‒ możliwe jest jego wydłużenie, o ile pojazd nie przekracza prędkości 20 mil/h (nieco ponad 32 km/h). Wszyscy żołnierze wcześniej biorący dotąd udział w testach przejdą badania słuchu. Ponadto wg brytyjskich mediów zbyt twarde zawieszenie skutkuje na tyle dużymi wibracjami, że celne prowadzenie ognia z 40 mm armaty CT40 jest niemożliwe podczas jazdy. Ogólnie rzecz biorąc, Ajax ma obecnie spełniać stawiane przed nim wymagania w zaledwie 27%. Usuwanie kolejnych pojawiających się problemów ma skutkować kolejnymi opóźnieniami programu, tak, że wstępna gotowość operacyjna Ajaxów może zostać osiągnięta dopiero w 2023-2024 r., zaś pełna w 2025 r., ale dotrzymanie tego terminu wg części brytyjskich ekspertów jest niemożliwe. Mimo tego przedstawiciele brytyjskiego Ministerstwa Obrony i General Dynamics European Land Systems mają intensywnie pracować, aby pogram nie podzielił losów modernizacji bojowych wozów piechoty Warrior i został zachowany.
GDELS ASCOD 2 został wybrany w programie Scout SV jako następca CVR(T) w 2010 r. Pięć lat później podpisano umowę między GDELS-UK (brytyjski oddział GDELS) a Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii, na mocy której British Army miała otrzymać 589 pojazdów w kilku różnych wariantach za 5,3 mld GBP. Dotychczas producent dostarczył jedynie 14 pojazdów, które kosztowały brytyjskiego podatnika 3,47 mld GBP. Według nieoficjalnych informacji, wyeliminowanie wszystkich problemów trapiących program może pochłonąć dodatkowo nawet 600 mln GBP, co podniesie koszty ogólne do blisko 6 mld GBP.
Informacje, które pojawiły się w maju, nie są pierwszymi zwiastunami znacznych opóźnień ‒ jesienią ub. r. brytyjskie media informowały o problemach z układem zasilania armaty, zaś w czerwcu 2020 r. sam resort obrony Zjednoczonego Królestwa informował o tym, że dotychczas wyprodukowane pojazdy rodziny Ajax nie nadają się do służby operacyjnej.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Anglicy powinni oddać ajaxa lub dwa specjalistom polskim. Z pewnpością ujawnią przyczyny niedomagań i wad. Wymienią co trzeba i oddadzą w pełni sprawny sprzęt.
Za dużo kasy wydano na ajaxy aby nie zainwestować w otwarte umysły polskich inżynierów i mechaniów. Ajaxy jeszcze pokażą co potrafią.